ÖĞRTEMENLİK UYGULAMALARI  ÖRENCİ VAKLARI VE ÇÖZÜMLERİ                              OKUL DENEYİMİ I      ÖĞRENCİ VAKLARI                    

 OKUL DENEYİMİ II       
ÖĞRENCİ VAKLARI VE ÇÖZÜMLERİ

V1
İlköğretim 8. sınıftaydım Tarih dersi yazılı yoklamasında hocamız arkadaşlarımızdan birini kopya çekerken yakaladı, önce tahtaya çıkarıp iyice hırpaladıktan sonra, bir de seni müdür beyin yanına çıkarayım da onun yapacaklarını gör diyerek arkadaşımızı tehdit etti. Arkadaşımız bu olay üzerine disiplin cezası almadığı halde korkudan bir hafta boyunca okula gelmedi. Öğrencinin bu durumda ne yapması gerekirdi? Öğretmen bu davranışında ne derece haklıdır?

C1 Öğretmen kesinlikle haksızdır. Öğrenci kopya çekse de o şekilde cezalandırılamaz

 

V2 Lise 1.sınıftayken okulda her hafta yapılan rutin aramalarda sınıf hocamız sınıfta çok güvendiği bir arkadaşımızı hiç aramazdı. Sınıftaki diğer arkadaşlarımız yanlarında getirdikleri yasak şeyleri(sigara, çakmak. Çakı vs.) bir gün nasılsa aranmıyor diye bu arkadaşımıza verdiler. Ancak sınıf hocamız o gün o arkadaşımızın tavırlarından huylanarak arkadaşımızı aradı ve üzerinden çıkanlarla birlikte arkadaşımızı idareye götürdü. Arkadaşımız bu olay üzerine disipline sevk edildi ve bir hafta uzaklaştırma cezası aldı. Arkadaşımız diğer arkadaşlarının yanmaması için üzerinde yakalananların kendine ait olmadığını savunmadı. Bu durumda arkadaşımız bu davranışı yapmakla doğrumu yapmıştır?

C2 Fedakârlık her zaman doğru değildir. Öğrenci bu durumda öğretmenlerin kendisine olan güveni zedelemiştir

 

V3 Lise son sınıfta erkek arkadaşlarımızdan biri kız arkadaşlarımızdan birine âşık olduğunu söyler ve ona da bu duygularını açar. Kız arkadaşımız çok sinirlenir ve onu idareye şikâyet eder. Bunun üzerine arkadaşımız 1 hafta uzaklaştırma cezası alır. Okul idaresi bu cezayı vermekle gerçekten doğru mu yapmıştır?

C3 Âşık olmak hayatın bir parçasıdır. Öğrenci öncelikle vazgeçme yönünde ikna edilmeliydi.

 

V4 İlkokula giderken sınıfımızda bir kız arkadaşım vardı. Okumayı tam çözememişti sınıfa göre de durumu kötüydü. Öğretmenimiz her defasında azarlardı. Onun da korkudan eli ayağı titrerdi. Bu durumda ne yapılması gerekir?

C4 Bu durumda iş okuldaki öğrencilere veya okul müdürüne düşmektedir. Okul müdürü öğretmenlerin öğrencilere davranışlarını yakından takip etmeli, öğretmenlerin öğrencilere karşı olumsuz davranışlarını gördüğünde uyarmalı, gerekirse cezalandırmalıdır. Çünkü iyi bir eğitmen hoş görülü, anlayışlı ve sabırlı olmalıdır.  

 

V5 Okulda sürekli bize dergi dağıtılırdı. Öğretmenimiz bu dergilerin parasını toplamak için bir arkadaşımızı görevlendirmişti. Paralar toplandı ama arkadaşımız o paraları öğretmenimize teslim etmedi. Ya kaybetmişti ya da o paraya ihtiyacı vardı. Öğretmenin bu durumda ne yapması gerekir?

C5 Öğretmen önce öğrenciyle birebir iletişime girmelidir. Bu durumu açıkça konuşmalı, öğrenciye karşı sevecen ve hoş görülü bir tavır sergilemelidir. Neden yaptığını araştırarak Öğrenciyi dürüst olması konusunda uyarmalıdır. Aileye soruna çözüm bulunmazsa başvurulmalı, öğrenci bu konuda rencide edilmeden sorun halledilmelidir.

 

V6 Lise 3’e giderken hiçbir sınava girmeyen bir bayan arkadaşımız vardı. Öğretmenler onu bir türlü sınava tabi tutamazlardı. Lise 3’te sınıfta kalmak diye bir olay da yoktu. Öğretmenlerin bu durumda ne yapması gerekir?
C6 Öğretmenin bu öğrencisiyle birebir iletişime geçmesi, sınavlara neden gelmediğinin araştırılması gerekir. Gerekirse öğrencinin ailesi ile görüşülmeli, sınav olduğu günler öğrencinin sınav olması sağlanmalıdır.

 

V7 Lisedeyken bir öğrenci ilk derslere hiç gelmezdi sadece son derslere gelir yoklama fişinde ismini silip “ben gidiyorum hoca sana kolay gelsin” diye alaylı bir tavırla konuşur ve kapıyı çarparak giderdi. Öğretmenler ondan korktukları için hiçbir şey diyemezlerdi bu durum karşısında siz öğretmen olsaydınız ne yapardınız?

C7 öncelikle öğrencinin ailesiyle konuşurdum eğer bir çözüm oluşmaz ise idareye iletirdim eğer yine bir çözüm bulunamaz ise bende o öğrenciye göz yumardım.  

 

V8 Lise ikinci sınıfta tarih dersinin hocası dersi genelde öğrencilere anlattırarak işlerdi ve her dersin başında kimin çalışıp çalışmadığını sorardı. Çalışmayan öğrencileri tahtaya çıkarır ve sıra dayağından geçirirdi. Yine böyle bir günde arkadaşlarımın çoğu tahta da sıra halinde beklerken hocamız bana öğretmenler odasında masanın üstünde bir sopa olduğunu ve bana da o sopayı gidip getirmemi istedi. Ben her ne kadar getirmek istemediysem de hocamız ısrarla sopayı getirmemi istedi. Bunun üzerine sopayı getirdim ve arkadaşlarım dayak yedi. Arkadaşlarımın çoğu bana darılmıştı. Öğretmen dayak atmakla haksız olmakla birlikte öğrenciyi de suçuna alet etmiş olmaz mı?

C8 Öğrencilere verilen cezalara asla öğrenci ortak edilmemeli. Çünkü öğrenciler arsında arkadaşlıkları zayıflatır. Ve arkadaşlar arasında soğuk rüzgârların esmesine sebep verir.

 

V9 Okula gitmek istemeyen çocuk babasına her gün öğretmenim beni dövüyor deyip, okuldan kaçmaya çalışıyor. Babası buna inanmıyor fakat çocuk bu sefer çareyi yüzünü gözünü kırmızı kalemle boyayarak eve gidiyor ve babasına baba öğretmenim beni dövdü, diyor. Babası ise çocuğun yüzünü kırmızı, şişmiş halde görünce doğru okula gidiyor çocukla beraber ve çocuğun öğretmenini görür görmez ona saldırıyor. Bunu gören okul müdürü olayı yatıştırır ve çocuğun yüzüne bakar. Ve onun yüzünü lavaboda yıkar. Boya olduğunu görünce babası onu önce bir dövüyor. Sonra da okulda öğretmeni bir kez dövüyor. Fakat bu çocuğun okuldan firar etmesine engel olmuyor.

Burada yapılması gereken nedir?

C9 Yapılacak olan çocuğun sorununu öğrenmek, hangi nedenle okuldan uzaklaştığını bulup gerekirse rehberlikten yardım alarak sorunlarına çözüm bulmak.

 

V10 Ortaokul ikinci sınıftayken Türkçe dersi hocasını bekliyorduk. Sınıfça o hocadan çok korkuyorduk. Derse girdiğinde yüzü kıpkırmızıydı sarhoştu ve aşırı dayağa başvururdu. Ama kızlara hiç dayak atmazdı. Bizlere ödevleri yapıp yapmadığımızı sordu. Sonra ödevleri yapmayanları tahtaya çıkarıp sıra dayağına çekti. Kızların yüzünü okşamaya başladı ve olmadık laflar söylüyordu. Biz bu hocadan çok korktuğumuz için hiçbir şey yapamadık. Böyle bir hocaya karşı ne yapılabilir?

 C10 olaya getirilebilen en uygun çözüm sınıfça ortak bir karara varıp idareye bildirmektir. Bu öğretmenden çok korkuyorduk. Ancak sınıfça hareket edilirse böyle bir öğretmen istenilen yere rahatça şikâyet edilebilir. Çünkü derse sarhoş gelip kızlara tacizde bulunan bir öğretmenin kendini düzeltmediği sürece eğitimde yeri olmamalıdır.  Çok acil bir şekilde böyle durumlarda idareye hemen başvurulmalıdır.

 

V11 Lisedeyken sınıftan biri, hoca ders anlatırken pencereden dışarıya atladı ve hoca bunu görmedi. Fakat müdür onu görüp yakaladı. Sizce bu durumda öğretmen ve müdür ne gibi bir tepki veya ceza uygulamalıdır?

C11 Bir öğretmen bir sınıfta sınıf içi ortamında disiplini bozabilecek öğrencilerin olabileceğini dikkate almalıdır. Böyle durumlarda bence öğretmen disiplini bozan öğrenciyle ilk başta hoşgörülü bir şekilde davranmalıdır. Onunla sınıf dışında konuşmalıdır. Yani mümkün mertebe öğrenciyi kazanmalıdır. Çünkü her şey hoşgörü ortamında gelişir. Eğer öğrenci sık sık bu davranışları yapıyorsa öğretmen ona çeşitli sorumluluklar vererek onu bu durumdan saptırılmasını sağlamalıdır. Eğer öğrenci tekrar bu davranışları yapıyorsa onu idareye göndermelidir.

 

V12 Lise 1 sınıfa İzmir den bir arkadaşımız geldi fakat arkadaşımız hormonal olarak bayana benziyordu ve kız gibi davranıyordu.matematik hocamızda onu erkek gibi olması için uyarıyordu.ve bu uyarılar hakaret boyutuna ulaştı ve arkadaşımız intihara kalkıştı.

C12 Sınıf ortamında öğrencilerin farklı kişilikte olmasını öğretmen kabul edip bunu sınıfa yansıtmamalıdır.bu arkadaşımız hormonal olarak farklı cinsiyet özellikleri göstermesi onun suçu değildir.öğretmen eleştireceği yerde destek çıkmalıdır

V13 Üniversite  1. sınıftaydık ramazan ayında oruç tutmayan arkadaşlarımız vardı bir hocamız arkadaşımızı uyardı.sürekli bu arkadaşımıza önyargılı davranıyordu

C13 Üniversite ortamında farklı kesimden insanlar bulunur.hoca din, dil ,ırk ayırımı gözetmeksizin dersini anlatmalıdır.oruç tutmayanlara gösterilen tepki yanlıştır.

 

V14 Üniversite 2. sınıfta laboratuar sınavındayız.sınavda bir arkadaşımız sürekli kopya çekiyordu.hoca defalarca onu uyardı ve sonunda dışarı çıkmasını söyledi.oda çıkmıyorum deyip hoca ile laf dalaşına girdiler. sonunda arkadaşımız sinirli bir şekilde çıkıp kapıyı kapattı ve arkadan kapıya yumruk attı ve kapı kırıldı.ortaöğretim çağını bitirip üniversitede okuyan böyle bir öğrenci tipini o saatten sonra nasıl yönlendirebiliriz acaba?tartışınız?

C14 O öğrenciyi karşımıza alıp güzel bir ifade ile yaptığı şeyin yanlış ve saygısızca bir hareket olduğunu belirtmek gerekir.ayrıca kapıyı yaptırma mesuliyetinide ona vererek bu olayı bu şekilde kapatmak gerekir.

 

V15 lise 3. sınıfta beden eğitimi dersini dışarıda işliyoruz.hoca her zamanki gibi eşofman ve ayakkabı kontrolü yapıyordu.malzemesi eksik olan öğrencilere bütün okulun gözü önünde çok sert şekilde tokat atıyordu.ileride belki bir çoğu öğretmen olacak bu öğrencileri bu hoca örneği nasıl etkiler.neden hoca başka yol kullanmazda şiddet yöntemine başvurur?tartışınız?

C15 öğrencilerin hocayı şikayet etmesi ve yönetimin bu hocayı belli bir süre takip ederek karar alması gerekir.hocanın gerekirse belli bir zaman için uzaklaştırılması  hatta açığa bile alınması gerekir.hocanın öğrencilerin psikolojisini bozmaya hakkı yoktur ve hatta onlara örnek olması gerekir.

 

V16 İlkokul 4. sınıftayım zil çaldı ve dışarıya koşarak çıkıp birbirimizi kovalamaya başladık koşarken bir kıza çarptım kız dizlerinin üstüne düştü ve dizleri kanadı. bunu gören öğretmen gelip bağırıp çağırarak bunu kimin yaptığını sordu.böyle bir olayda acaba hocanın öğrencilere nasıl yaklaşması gerekir? tartışınız ?

C16 Öğretmenin aldığı tavır çok yanlış.düşen öğrenciye ilkyardımın yapılmasını sağlayıp,ilkokul çağında doğal olarak çok hareketli olan öğrencilere oyun oynarken ve koşarken çok dikkatli olmaları gerektiğini tatlı bir dille ifade etmesi gerekir.

 

V17 ortaokulda iken dersten çıktık ve teneffüste bir arkadaşımızı lavaboya götürüp sırılsıklam yaptılar ve o öğrenci hasta olup ertesi gün okula gelmedi.daha sonra öğrencinin ailesi okula gelip sınıf öğretmenimize çok sinirli şekilde hakaret etmeye başladılar.neden gereken terbiyeyi öğrencilere vermiyorsunuz diye söylendiler.şoka uğrayan hoca aileye karşı bu durumu nasıl izah etmeli ve sınıfa bu durumu nasıl açıklamalıdır?tartışınız?

C17 böylesi zor bir durumla karşılaşan hocanın her şeye rağmen sakin davranıp aile ile yalnız konuşarak durumu izah etmeli ve öğrencilere gereken eğitimin verilmeye çalışıldığını ifade ederek,onların bu şekilde sınıfa girerek öğrencilerin karşısında yaptıkları hakaret dolu davranışın çok yanlış olduğunu onların birer yetişkin ve veli olduğunu anlatmaya çalışması gerekir.

 

V18 Dershanede çalışan bir öğretmen arkadaşımın başından geçen bir olay. 6. sınıflarda fen bilgisi dersinde üreme konusu işlenecek. Tepegözden dişi ve erkek üreme organlarının resimlerini gösterip anlatacak. Birden arkadan bir kız öğrenci ağlayarak sınıftan çıkar hoca durumu anlamak için kızın yanına gider. Kız ağlayarak bu dersi anlatmamasını, bu resimleri göstermemesini ister. Eğer anlatacak olursa sınıfa utancından giremeyeceğini söyler. Böyle bir durumda öğretmen ne yapmalıdır?

C18 Bana göre bu tür durumlar okulun rehberliğine sevk edilmelidir. Eğer rehberlik yoksa öğretmenin öğrenciyle konuşup bu durumun doğallığından bahsederek örneklerle öğrenciyi rahatlatmalıdır. 

 

V19 Üniversite ikinci sınıfta bir hocamız vardı.Dersi anlattığı zaman bütün vücudu oynardı.Hocamızın tiki vardı.bizde bu yüzden derse bir türlü konsantre olamazdık.bazende elimizde olmayarak gülüşürdük.hocamız sinirlenir ve bazen dersten kovardı.
C19 Hocamızın tikinin olduğunu derse girdiği zaman öğrencilere söylemesi lazımdı.Tikin bir hastalık olduğunu öğrencilere izah etmesi lazımdı.Fazla üstüne alınmaması ve saplantı haline getirmemesi gereklidir.
 

 

V20 sınıfta prof. Hoca hücrede şişme olayını anlatırken  bir örnek vermişti.bardağın içerisindeki suya bir ağaç parçasını koyduğumuzda bir müddet  sonra şişeceğini söyledi.tam o sırada bir arkadaşın  hocam niçin ağaç yerine demir parçası koymuyoruz? Sorusu üzerine hocamız öğrenciyi hakaretler içerisinde dersten attı.

C20 hoca bu durumda öğrenciye dersin biyoloji dersi olduğunu demir maddesi ile bir alakasının olamayacağını tatlı bir ile anlatması olanağını kullanabilirdi.biraz hoşgörülü olmak gerekli diye düşünüyorum.

lise 3. sınıfta öğretmenlerin devamsızlık fişini teneffüste sınıfta bırakmasından sonra devamsızlık sorunu olan bir arkadaşın devamsızlık fişini imha etmesi üzerine sınıf olarak disipline götürüldü.

C20 sınıfça ceza kesilmesi pekte olumlu olacağını düşünmüyorum.zaten fişi alacak olan kişinin kritik bir durumda bir öğrenci  olacağı için bu durumdaki öğrencilerin sorgulamaya alınması gerekirdi diye düşünüyorum.

 

V21 Lise yılarında hocanın derse gelip Gülbahar nerdesin der o kız öğrenciyi çağırıp kendisine masaj yapmasını söylüyormuş. Bu esnada bu esnada öğrenciler bundan faydalanarak sınıfta kağıt oynayıp gürültü yapmaları sizce bu durumda hocanın tutumu ne olmalıdır?

C21Öğretmen- Öğrenci ilişkisi gereğince belli kuralların dışına çıkmaması gerekir. Öğretmen ne çok diktatör nede çok yılışık bir tip olmalıdır. Buna rağmen yukarıdaki örneği sergiliyorsa (sınıfta) öğretmenin öğrencilere yaptırımı uygulayamayacaktır. Dolayısıyla bu yanlış bir tutumdur

 

V22 Üniversite yıllarında zooloji dersine giren hocamız biraz sinirli bir tavırla arkadaşlara soru sormaya başladı. Kendi konusundan ve dönem içindeki konulardan sormayan hoca geçmiş olduğu dersten arkadaşlara soru sordu. Arkadaşlardan birine yine sorunca arkadaş ben o dersi geçtim bu soruya cevap vermeme gerek yok diye söyleyince hoca bu arkadaşa bağırarak dışarı çıkmasını istemişti. Arkadaş ise çıkmayacağını söyleyerek hocaya bağırdı. Hoca sen çıkmazsan ben çıkarım dedi ve sınıftan çıktı.

C22 Hocanın geçmiş bilgileri kontrol etmesi güzel bir davranıştır. Ama kızgın bir şekilde gelmesi onu öğrencilere aksetmesi onun derste etkinliğini azaltmıştır. Hoca sorunlarını derslerden ayırt ederek hiçbir zaman sınıfa taşımamalıdır. Aynı şekilde sınıftaki sorunları da dışarıya yansıtmamalıdır.

 

V23 Bir Ortaokulda iken bir gün bir arkadaşımız sınıfa kot pantolonla gelmiş. Öğretmen ona-o pantolonu senden çıkarır sınıfın önünde rezil ederim demiş. Öğrencinin cevabı aynen şuydu “sorun değil Hocam altta bir tane daha var.”. öğretmenin bundan sonraki davranışı sizce nasıl olmalıdır?

C23 Öğretmen öğrenciye Eğitim-Öğretim ortamında ve sınıf ortamında öğrencilerin uyması gereken kurallar olduğunu anlatabilir. Herkesin uymak zorunda olduğu kılık kıyafet yönetmeliğine onunda uyması gerektiğini anlatabilir. Sınıf ortamında öğrenciye hakaret etmeden, sınıftan kovmadan ,onu dinlemeden Cevza veya benzeri disiplin kurallarına hemen baş vurmaması gerekilir

 

V24 lise birinci sınıftayken sınıfımızda bir kız vardı. Babası özel timdi. Kız lisede bir çocukla çıkıyordu. Babasının önce haberi yoktu. Babasının bir arkadaşı kızı bir çocukla öpüşürken görmüştü ve kızın babasına haber vermişti. Babası bir gün okula gelip çocuğu tutup okulun bahçesinde çok feci bir  şekilde dövmüştü. Bu olaya çok sayıda öğrenci ve öğretmenler sadece seyirci kalmıştı. Böyle bir olay karşısında öğretmen veya öğrenciler ne yapabilir?

C24   Öğretmenler böyle bir durum karşısında kesinlikle olaya müdahale etmeleri gerekir. Her ne kadar polisten korksalar da okul sınırları içerisinde bir öğrencinin dövülmesinin yanlış olduğunu dile getirilerek bu olaya müdahale edilmesi gerekir. Hatta öğrenciyi döven polisi şikâyet etmelidir. 

Vaka7:Ortaokuldayken din kültürü hocamız kendisini aşırı dinci olarak tanıtmıştı. Sınıftan bazı öğrencileri bir evde toplayıp dini sohbet ederdi. Bir gün beni de çağırdı. Ben gitmek istemedim ve hocayı ret ettim. Hocanın bana olan sevgisi gitgide azaldı. Başarılı bir öğrenci olmama rağmen bu hocanın dersinde artık yüksek not alamıyordum. Hocanın sohbetlerine katılan kişiler ise bu dersten çok yüksek not alıyorlardı. Bu derse çok iyi hazırlanmama rağmen sohbetlere katılmadığım için düşük not alıyordum. Böyle bir hocayla nasıl mücadele edilebilir?

— Böyle bir hocanın dersinde, sınavına çok iyi hazırlanıp sınav sorularının cevaplarını tükenmez kalemle yazıp sonuçlarını başka bir hocayla beraber okutulup düşük not alınması önlenebilir ya da hocayla konuşup böyle bir yere gelemeyeceğinin gerekçelerini söyleyerek hoca ikna edilebilir. 

 

V25 Lisede bayan bir hocaya çok makyaj yaptığı için öğrenciler maymun lakabını takmıştı ve bazen derste hocanın arkasından maymun sesi çıkarırlardı. hoca bu durumda ne yapabilir.

C25 hoca bundan sonra makyajına dikkat edebilir eğer sorun devam ederse öğrencilerin ailesiyle görüşüp bu durumu düzeltmeye çalışmalı

 

V26 Lisede kız öğrencinin biri saçlarını kızıla boyattığı için arkasında oturan öğrenci devamlı kızın saçlarını çekermiş.Bu öğrenciye ne yapılabilir?

C26 Rehber hocayla görüştükten sonra gerekirse çocuğun ailesiyle irtibata geçilir ve durumun düzeltilmesi sağlanır.

 

V27 Sınıfta tahtaya çıkma fobisi olan bir arkadaşımız vardı. Fakat hoca soru sorduğunda saklanırdı veya ben yapamam derdi çıkmazdı.Bu durum en iyi nasıl bertaraf edilir.

C27 Öğrenciyi rahatlatmak için önce kolay sorular sorup kendine olan güvenini artırmak gerekir

 

V28 okuduğum lisede dönemin sonuna doğru bir hocamız dersinden, üç kişiyi bırakınca, bunlarda hocaya sinirlenip çatıya çıkmışlardı ve hoca bizi geçirmezse intihar edeceklerini söylüyorlardı. Böyle bir durum karşısında hoca ne yapılabilir?

C28    okul idaresi bu durum karşısında polisten ve itfaiyecilerden hemen yardım istemelidirler. Onları oyalamak için dersin hocası onlarla konuşabilir. Ve oradan inerseniz sizi geçireceğim deyip sonradan okul rehberliği işbirliği ile onlarla konuşabilir.
 

V29 lise birinci sınıftayken sınıfımızda bir kız vardı. Babası özel timdi. Kız lisede bir çocukla çıkıyordu. Babasının önce haberi yoktu. Babasının bir arkadaşı kızı bir çocukla öpüşürken görmüştü ve kızın babasına haber vermişti. Babası bir gün okula gelip çocuğu tutup okulun bahçesinde çok feci bir  şekilde dövmüştü. Bu olaya çok sayıda öğrenci ve öğretmenler sadece seyirci kalmıştı. Böyle bir olay karşısında öğretmen veya öğrenciler ne yapabilir?

C29 Öğretmenler böyle bir durum karşısında kesinlikle olaya müdahale etmeleri gerekir. Her ne kadar polisten korksalar da okul sınırları içerisinde bir öğrencinin dövülmesinin yanlış olduğunu dile getirilerek bu olaya müdahale edilmesi gerekir. Hatta öğrenciyi döven polisi şikâyet etmelidir. 

Vaka7:Ortaokuldayken din kültürü hocamız kendisini aşırı dinci olarak tanıtmıştı. Sınıftan bazı öğrencileri bir evde toplayıp dini sohbet ederdi. Bir gün beni de çağırdı. Ben gitmek istemedim ve hocayı ret ettim. Hocanın bana olan sevgisi gitgide azaldı. Başarılı bir öğrenci olmama rağmen bu hocanın dersinde artık yüksek not alamıyordum. Hocanın sohbetlerine katılan kişiler ise bu dersten çok yüksek not alıyorlardı. Bu derse çok iyi hazırlanmama rağmen sohbetlere katılmadığım için düşük not alıyordum. Böyle bir hocayla nasıl mücadele edilebilir?

— Böyle bir hocanın dersinde, sınavına çok iyi hazırlanıp sınav sorularının cevaplarını tükenmez kalemle yazıp sonuçlarını başka bir hocayla beraber okutulup düşük not alınması önlenebilir ya da hocayla konuşup böyle bir yere gelemeyeceğinin gerekçelerini söyleyerek hoca ikna edilebilir.

V30-Sınıflarda öğretmenlerin ciddi anlamda disiplini sağlayamadıklarını gördüm. Bu da öğrencilerin -dersi dinlememesine ve dersi dinleyen arkadaşlarını da rahatsız etmelerine neden olmaktadır.

C30 Bu konuda okul idaresi ve sınıf öğretmenlerinin iş birliği yapmaları gerektiğini düşünüyorum.

Diğer önemli bir sorunda; okulun içinde ve dışında ciddi anlamda güvenlik sorunu var ve bu sorun öğrencilerin güvenliği açısından tehlikeli bir durumdur. Yeterli güvenlik önlemlerinin alınması gerekir. Okul çevresindeki okulla ilgisi olmayan kişilerin öğrencilerden uzak tutulması gerekir.

V31Her zaman derse geç gelen bir öğrenciye öğretmenin yaklaşımı nasıl olmalıdır.

C31 Öğretmen öğrenciyi derse geç geldiğinden dolayı uyarır aksi takdirde idareye gönderir sonuç vermez ise ailesini haberdar eder ve çözüm bulmaya çalışır.

 

V32Bilgisayar uygulama derslerinde bir öğrenci her defasında farklı bir ders ile ilgili soru çözüyorsa öğretmen bu sorunu halletme adına neler yapabilir.

C32 Öğretmen benim dersimde farklı ders çalışmayın diye uyarır. Öğrenciyle konuşup dersi dinlemesini sağlamalıdır. Bu çözüm olmazsa, ailesiyle irtibata geçilmeli ve idareye haber verilmelidir.  

 

V33 Öğrenci okula ait demirbaş malzemelere zarar veriyorsa öğretmen ne yapmalıdır.

C33 Öğrencinin demirbaş malzemelere zarar vermemesini söyler. Zarar gören malzemeleri öğrenciye yaptırtır buda engelleyici olmazsa disipline kuruluna verir ve gereken cezayı almasını sağlar

 

V34Öğrenci yazılı yoklamalarda sınıfın en çalışkan öğrencisinden kopya çekiyorsa öğretmenin bunu engelleme adına neler yapması gerekir.

C34 Öğretmen öğrenciyi uyarır, olmasa yerini değiştirir, eğer hala kopya çekmeye çalışıyorsa kağıdını alarak ona zayıf verir ve böylece bir daha kopya çekmemesi için onu cezalandırmış olur.

 

V35 Öğretmenin ders anlatmasına engel olup sınıfta huzursuzluk çıkaran öğrenciye karşı öğretmen nasıl davranmalıdır.

C35 Öğretmen öğrenciyi uyarır ve ders işlenmesine engel olduğunu, eğer böyle davranmaya devam edersen seni dersten atarım ve akabinde seni disipline veririm der, eğer öğrencide bir düzelme olmazsa disipline vermelidir.
V36 Ali okulun başarılı ve sevilen bir öğrencisidir. Öğretmeni ali’nin son bir haftalarda dersleri düzenli takip etmediğini fark eder. Birkaç gün sonra Ali öğretmeniyle görüşür ve okulda bir grup öğrencinin sıkıştırıp, dövdüğünü ayrıca bütün harçlığını aldıklarını ve sırtındaki darp izlerini öğretmene gösterir. Öğretmen, böyle bir sorunu ailesiyle görüşmediğini ifade eden ali’ye nasıl yardımcı olabilir.

C36Bu öğrencilerin ki olduğunu öğrenir idareye haber verir. Ali’nin eski performansını kazanması için bir süre kendisiyle özel ilgilenebilir. 

 

V37Felsefe öğretmeni lise son sınıf öğrencisi olan pınarla özel bir ilişki yaşamaktadır. Bu olayı okulda yalnız Pınar’ın en yakın bir arkadaşı bilmektedir. Öğretmen bu ilişkiden tedirgin olduğu için bitirmek istemiştir ama öğrenci bundan vazgeçmemiştir. Ayrılmalarından kısa bir süre geçmişti ki Pınar’ın intihar haberi okulda duyuldu. Pınar yazdığı son notta intihar sebebinin felsefe öğretmeni olduğunu yazmıştı . Bu tarz problemleri çözmek için öğretmen-öğrenci ilişkisiyle ilgili öğretmenlere nasıl bir eğitim verilmeli?

C37Ergenlik dönemi psikolojisiyle ilgili daha detaylı bilgi veren dersler üniversite müfredatına dahil edilebilir.

 

V38 Ayşin okulun birinciliğine aday, okulun örnek ve başarılı öğrencisidir. O gün edebiyat öğretmenleri gelmediği için ders boş geçti. Bütün sınıfı dışarı çıkaran müdür Ayşin ve birkaç arkadaşını sınıfta ders çalışsınlar diye sınıfda kalmalarına izin vermişti. Aradan yarım saat geçmişti ve müdür sınıfı kontrol için sınıfa girdiğinde sınıfta sigara içen Ayşin’i  yakaladı bu durum karşısında müdür ne yapabilir.

C38 Okulda sigara içmesinin yasak olduğu tekrar hatırlatarak disiplin kuruluna sevk eder.

 

V39 Hicret burslu olarak özel bir liseye kayıt yaptırır. Kazandığı fen lisesine başka bir şehirde olduğu için ailesi izin vermez. Ailesinin ekonomik durumu kötüdür ve dindar bir aile yapısı vardır. Çocuk derslerden kaldığında burslarının kesilip okuldan alınma riskiyle karşılaşacağının bilincindedir. Arkadaşları hem ekonomik durumu iyi olmadığı ve burlsu olarak geldiği için ona cephe alır ve her ortamdan dışlanır. Bunun sonucunda okula bir türlü ısınamayan Hicret’e öğretmeni nasıl yardımcı olabilir?

C39öğretmen kendisinin de aynı şekilde okuduğunu ve aynı şeylerin kendi başına da geldiğini söyler arkadaşlarını takmamasını, yılmayıp devam etmesini zamanla düzeleceğini söyler.

 

V40 Ayça öğretmen bir öğrencisinin sürekli etrafında dolanmasından rahatsız oluyordu ama fark etmemiş gibi davranıyordu. Bir gün öğrencisi kendisiyle konuşmak istediğini söyler ve Ayça öğretmene aşkını ilan eder bu durum karşısında öğretmen ne yapabilir? ( öğrenci okulun en belalı öğrencisidir.)   

C40: Öğretmen yaş farkını ve olmayacağını anlamlı bir şekilde anlatır. Zaman düzeleceğine inandırmaya çalışır.        

V41ortaokul 2. sınıftayken,yanımda oturan ve tabiri caizse sınıfın şabanı  dediğimiz bir arkadaşımızın yaptığı bir espiriye güldüm ve bunu gören matematik öğretmenimiz Seyfettin Aydoğdu (deli seyfi) beni ayağa kaldırarak niye güldüğümü sormadan bir Osmanlı tokatı çekti 2,3 gün kendime gelemedim.Siz olsaydınız ne yapardınız?

C41 Evet  dedimya 2,3 gün sonra anca kendime gelebildim.

 

V42 Nerdeyse öğrencilerin önünde statülerini unutup, mahalle gençleri gibi kavga edeceklerdi. Ogünden sonrada birbirileri ile konuşmadılar. Sizce bu davranış doğru mudur?                      

C42 Bence bu doğru bir davranış değil bir sorunları varsa bunu bir köşede öğrencilerin görmeyecekleri bir şekilde kendi aralarında çözebilirler.

 

V43 Öğrenciye kızıp döven öğretmenimiz arkasına döndüğünde ona gülen bir öğrenci gördü yanına çağırarak ne gülüyorsun dedi. Öğrenci hiç deyince öğretmen onuda dövmeye başladı.Ertesi gün çocukların aileleri müdüre gelip hocayı şikayet ettiler. Öğretmenin yaptığı doğrumudur?

C43 Öğretmenin öğrenciyi dövmesi bence doğru, çünkü gülen çocuk o öğrencinin yerinde olabilirdi ve oldu da  bunla ilgili bir atasözümüz vardır.”Gülme komşuna gelir başına” bu olay için söylenmiştir.

 

V44 lise 1. sınıftayken iki arkadaşımız bilinmeyen bir nedenle birbirlerine küfür etmeye başladılar, daha sona birbirlerine  vurmaya başladılar arkadaşlarımız öğretmenlere haber verdiler ve ikisini ayırdılar daha sonra ikisini de disipline verdiler.  ikiside 1 hafta okuldan uzaklaştırıldı.  

C44 Bence hoca öğrencileri disipline vereceğine onlarla konuşup sorunlarının ne olduğunu öğrenebilir onlara yardımcı olabilirdi, fakat öğretmenimiz kolay yolu tercih edip onları sorunları ile başbaşa bırakmıştır.

 

V45 lise 3. sınftayken bruki aşiretinin kendi çapında psikopat bir ferdi olan Erdal arkadaşımız , konuşarak dersi anlamamıza engel oluyordu.Öğretmenimiz arkadaşımızı bir iki defa uyardı.Ama arkadaşımız öğretmeni dinlemedi.Ve  dahada ileri gitti; öğretmenimiz arkasını dönünce  el kol hareketleri yaptı öğretmenimiz Erdal’a fiziki bir müdahalede bulunamazdı çünkü o PSİKOPATTI, öğretmen tenefüste  onu müdüre şikayet etmekle kaldı. Müdürden uyarı alan  almasına rağmen Erdal arkadaşımızda  çizdiği yolda yürümeye devam etti.

C45 Ben olsam ne yapardım bilemiyorum: o anki psikolojime bağlı bir şey.

 

V46 Ortaokuldayken arkadaşlar  okula bilgisayar getirilmesi için imza toplayıp milli eğitime verdiler milli eğitim neden okul müdürü istemedi de siz istediniz diye sordu  bunu duyan müdürümüz imza toplayan gençleri yanına çağırdı; neden benden habersiz imza topladınız diye öğrencileri azarladı.

C46 Bence öğrencilerin yaptığı hareket doğru bir davranış her okula  bilgisayar  lab.  Kurulması için müdürün talepte bulunması lazımken bizim müdür böyle bir talepte bulunmadığını duyan arkadaşların kendilerinin başvurmaları gayet normal bir şey.
V47
Lise 1.sınıfta  matematik dersindeydik.Sınıfımızda dersleri çok vasat olan,ama herkese karşı çok saygılı olan bir arkadaşımız vardı.Matematik öğretmenimiz ödüllü bir soru soracağını söyledi.Önce parmak kaldıranlardan sınıfta en çalışkan öğrencileri tahtaya kaldırdı.Hiç biri çözemedi.Daha sonra soruyu çözmek isteyen diğer öğrencileri teker teker kaldırdı fakat onlarda çözemediler,bu sırada sınıfın en vasat ve sessiz sayılabilecek öğrenci arkadaşımızda tahtaya kalkmak için sürekli parmak kaldırıp söz istiyordu fakat öğretmenimiz onu gördüğü halde kaile almıyordu.En sonunda tahtaya soruyu çözmek için kalkan öğrencilerden hiç biri soruyu çözemeyince öğretmenimiz arkadaşımıza bakıp ”Kalk bakalım da tahtaya ne yazacaksın  görelim bari” dedi.Arkadaşımız tek seferde soruyu doğru çözdü.Bunun üzerine öğretmenimiz arkadaşımızı tüm sınıfa alkışlattı.Siz bu öğretmenin baştaki tutumunu sergileseydiniz sonunda ne yapardınız?

C47Arkadaşımızı biz yürekten alkışladık fakat o bunu hiç önemsemedi ve gözleri dolarak yerine oturdu.Eski halinden çok daha sessiz bir kişilik oldu.

C47Öğretmenin sınıftaki her öğrencisine ilgi ile yaklaşması lazımdı.Çocuğun karakterinin ve           kendisine güveninin yeni şekillendiği orta öğretim kurumlarında her öğretmenin titizlikle dikkat etmesi gereken en önemli husus bu bence.Bazen ailesinden bile çok daha fazla gördüğü öğretmenleri artık onun yani öğrencinin ailesi konumuna geçmekte ve en büyük desteği öğretmenlerinden beklemektedir,bu desteği göremeyen öğrencinin ilerideki hayatında hem kendine hem de insanlara karşı güveninde çok büyük ,onarılması zor boşluklara yol açabilir.

 

 

V48 Lise 3.sınıftayken fizik öğretmenimiz ÖSS de çokça soru çıkan önemli bir konuyu anlatıyordu.Sınıfta herkesin duyabileceği bir ses tonu ile arkadaşıyla konuşan ve ön sıraların birinde oturan bir arkadaşımızı öğretmenimiz normal bir üslupla kızmadan uyardı.Fakat bir müddet sonra tekrar gürültüyle dikkatimizi dağıtmayı başardı.Bundan sonra öğretmenimiz öğrenciye hakaret ederek dışarı çıkmasını söyledi.Öğrenci bu uyarıdan sonra kalktığı sırayı havaya kaldırıp yere vurduktan sonra dışarı çıktı.

Siz buradaki öğretmenin yerinde olsaydınız olayın bunda sonraki kısmında tutumunuz ne olurdu,veya olayın bu hale gelmesinden önceki durumda nasıl bir tavır sergilerdiniz ?

C48Sırayı ve kapıyı vurup ,çarparak dışarı çıkan öğrencinin ardından giden öğretmenimiz öğrenciyle önce sözlü daha sonra şiddet kullanarak münakaşaya girdi.Öğrenci disiplin cezası alırken okulumuza müfettiş geldi ve bu durum öğretmenimiz açısından da hiç hoş olmadı

C48Öğretmenin öğrenciyi dışarı atmasından önce onu susturmak yerine onun derse katılmasını sağlayacak herhangi bir davranış sergileyebilirdi.Bunu denemese bile sesini onun sesinden baskın tutabilir dersi dinleyen diğer öğrencilerin dikkatini dağıtmayacak şekilde ikaz edebilirdi.Ayrıca öğrencinin saygısızlığına karşılık onunla sözlü ve fiili tartışmaya girmesi olmaması gerekenlerin en başında yer alır .   

 

 

V49Lise son sınıfta iken sınıfta bulanan erkek öğrenciler yönetimden ve okuldaki diğer öğretmenlerden gizli sigara içmeye çalışırlardı.Sigara içen arkadaşlarımızdan birinin babası okulda hatırı tüm öğretmenler tarafından sayılan ve müdüründe en yakın arkadaşlarından biriydi. Sigara içen öğrenciler bir gün yakalandılar. Ve bize sürekli haktan ,hukuktan bahseden öğretmenimiz sigaradan yakalanan öğrencilere hiçbir yaptırım uygulamadı.

      -siz bu öğretmenin yerinde olsaydınız ne yapardınız
C49Öğretmenimizin bu tutumundan sonra sigaradan yakalanan öğrenciler dahi sınıfımızda olan hiçbir öğrencinin bu öğretmenin sözüne itimadı kalmadı

C49Öğretmenin söylediği sözler ile yaptığı davranışlar arasındaki tutarsızlık koca bir sınıf önünde    intiharı demektir

V50 Lisedeyken daha yeni göreve atanmış bir bayan öğretmenin dersindeydik.Bayan öğretmenimiz fiziki özelliklerinden ötürü sınıftaki tüm öğrencilerden çok kısa boylu kalıyordu,topuklu giymesine rağmen..Bir gün sınıfımızın penceresinden bir çekirge içeri girdi.Kız öğrenciler korkup bağrışırlarken bu durumdan yararlanan sınıfımızın haylaz erkek öğrencileri sınıfta fare var diye bağırıp sınıfta kargaşa ortamı yaratmaya çalıştılar.Bu durumla karşı karşıya kalan öğretmenimiz fareden korktuğu için değil de bir türlü otorite sağlayamadığı için ağlayarak dışarı çıktı.Siz yapısına hakim olamayan bir öğretmen olsaydınız bu durum karşısında ne yapardınız?

C50Öğretmen bir sonra ki dersine girdi,fakat hepimize karşı çok soğuk davran. Sınıfça bizde durumu düzeltmeye yönelik herhangi bir şey yapmadık,yani durumu hiç akmadık

C50Sanırım daha formasyon derslerimizi alırken kendi yapımızı çok iyi tanımalı ve zor durumlar karşısında ne yapmamız gerektiğini bilmeliyiz.Ben bu hocamızın yerinde olsaydım bulduğum konumun gereklerini yapmam gerektiğini bilir

en azından öğrenmeye çalışırdım ama sınıftan çok zorlansam dahi ağlayarak çıkmazdım.     

 

 V51İlk okulda iken dönemimizin 2.tarih sınavımızı olmuştuk.Bir arkadaşımız sınıftaki tüm öğrencilere göre çok iyi bir puan almıştı.Bunun üzerine öğretmenimiz zayıf not almış olan tüm sınıfı yüksek not alan arkadaşımıza karşı küçük düşürücü bir çok söz sarf etmişti.Her fırsatta hepimizi yüksek not alan arkadaşımıza karşı kıyaslamalarda bulunmaktaydı.Dönemimizin son sınavında sınav esnasında yüksek not alan arkadaşımız kopya çekerken yakalandı ve tüm sınıf bu durum karşısında hocamıza karşı tavır aldı.Böyle bir durumda siz öğretmen olsaydınız tavrınız ne olurdu?

C51Bu olaydan sonra öğretmenimiz tabiri yerinde ise tüm sınıfa kan kusturdu..

C51Bir öğretmenin öğrencilerinin hepsi her koşulda öğretmen için bir olmalıdır.Çünkü öğretmen bir bireye değil tüm sınıfa karşı sorumludur.Bu olayda öğretmen iyi almış olan öğrencinin üstüne düşmek yerine zayıf not almış öğrencilerle daha çok ilgilenerek öğrenme olayını artırmalıydı,böyle bir durumun tersi diğer öğrencilerde derse karşı ön yargı oluşmasını sağlarken başarılı olmuş öğrencinin de gereksiz bir rehavete kapılmasına sebep olmuştur.   

 

V52 Lise son sınıftayken sınıfımızda birbirleriyle yıldızları bir türlü barışmayan 2 öğrenci grubu vardı.Bu öğrenciler sadece birbirleriyle anlaşamazlardı ve sınıfta başka hiç kimseye herhangi bir rahatsızlık vermezlerdi .Ayrıca nadiren öğretmenlerimizle tartışırlardı.Bir gün kimya öğretmenimiz yazılı sonuçlarını okurken bu arkadaşlarımız tarafından aldıkları notlara itiraz geldi.Öğretmenimiz itirazlarını değerlendirip tekrar sınav kağıtlarına baktığında 2 tarafında anlaşamadığı grubun doğru cevaplarını silip başka şeyler yazdıkları ortaya çıktı.Yani birbirleriyle anlaşamayan öğrenciler ,anlaşamadığı kişinin cevap anahtarını değiştirmişti ve öğretmenimizde bu durumu kağıtları tekrar incelerken anlamıştı.Siz bu durumda ne yapardınız?

C52Öğretmenimiz her hangi bir konuşma yapmadı,sadece bu öğrencilerin hepsini yeniden sınav yaptı

C52Bende öğrencileri yeniden sınav yapardım ama sadece bununla yetinmez öğrencilerime  rehberlikyapardım eğer tam çözüme ulaşamıyorsam öğrencilerimin aileleriyle irtibata girerdim.
 

V53Ortaokul ikinci sınıfta okuyan bir öğrenci sınıf arkadaşlarına oranla bedenen daha fazla geliştiği için arkadaşları tarafından alay konusu olmuştu. Bundan rahatsız olan çocuk okula devam etmemeye başlar. Bunun üzerine öğretmenleri ve okul idaresi çocuğu üçüncü sınıftan devam ettirdiler. Ancak derslerinde başarısızlık yaşadığı için daha fazla devamsızlık yapmaya başladı.

C53Hem çocuğa hemde sınıf arkadaşlarına bedensel gelişimin bireyden bireye faklılık gösterdiğini söyleyerek, onlara bu durumun nedenini kavratarak çözmeyi denemeliyiz.

 

V54Ataması yeni olan bir sınıf öğretmeni gittiği okulda üçüncü sınıflarda derse girmeye başlar. Üçüncü sınıfta olan Ahmet sınıfın çalışkan öğrencilerinden bir tanesidir. Ahmet öğretmenin sorduğu her soruya elini kaldırmadan cevap veriyordu. Öğretmende bunun üzerine onun cevaplarını duymamazlıktan gelerek sürekli başkalarına söz hakkı vermeye başladı. Bir süre sonra Ahmet sorulara ilgisizleşerek başarısı giderek azaldı.

C54Öğretmen Ahmet’in cevaplarını duymamazlıktan gelme yerine cevaplarını diğer öğrencileri dersin dışında bırakmamak koşuluyla söz hakkı vermeliydi. Yani makul bir seviyede söz hakkı vermeliydi.

 

V55İlkokul beşinci sınıf öğrencisi olan Mehmet derslerinde başarılı olmasına rağmen öğretmenin sorduğu sorulara cevap vermekten kaçınırdı. Sadece arada bir cevap verirdi. Bunu fark eden öğretmeni her sorduğu soruyu Mehmet cevaplasın dedi. Ancak bu durum sorulara hiç cevap vermemesi ile sonuçlandı.

C55Öğretmen Mehmet’i soruları cevaplamaya teşvik etmeliydi. Cevapladığında da devamı gelmesi için onu ödüllendirmeliydi. Direk olarak soruyu ona sormamalıydı.

 

V56Yeni atanan bir öğretmen gittiği okulda kendi branşından üç tane öğretmen daha vardı. Bu dört öğretmen arasında dersleri paylaşma konusunda anlaşmazlık yaşandı. Eski öğretmenler birlik olu yeni gelen öğretmene derslerini vermek istemezler. Okul idareside eski öğretmenlerden yana tavır takınarak yeni gelen öğretmeni başka bir okula görevlendirme yapmak istemişlerdir. Bunun üzerine öğrencilerin gözü önünde öğretmenle okul idaresi arasıda ciddi tartışmalar yaşandı.

C56Eğer öğretmenler o okulda fazlaysa ve mutlaka birisinin boş olan başka bir okula gitmesi gerekiyorsa kura çekilerek gönderilmeliydi.

 

V57Son derece başarılı olan bir çocuk sınavlarda sorulan soruların cevaplarını bilip cevap kâğıdına yazdığı halde, yazısı okunmadığı için zayıf not almaktadır.

C57Çocuğun yazısını okunaklı bir hale getirmek için, çocuğa bol bol yazı yazma pratiği yaptırılmalıdır.

 

hit counter
hit counter