Araba Kazalarından Çıkartılan Dersler ve Sürücüleri Direksiyondan Kaldırmak Olasımı

 

Dünya çapında her gün yaklaşık 2 bin kişiyi öldürüyorlar ve her yıl 30 milyonun üstünde insanı yaralıyorlar. Her 24 saatte 120 Amerikalı yollarda ölüyor. 1 yıl içinde ise çoğu insanın kaza diye adlandırdığı olay yüzünden kayıplar ve parçalanmış hayatlar yaşayacak. Her yıl 42 bin Amerikalı öldürülüyor. Fakat yoldaki sürücülerin sayısıyla kıyaslandığında ölenlerin sayısı hiç bu kadar düşük olmamıştı. Otomobil ölümlerindeki bu ciddi düşüş araştırmaların ve geliştirmelerin bir sonucu. Bunlar daha güvenli yollara daha hızlı acil yardıma ve tabi ki daha iyi daha iyi arabalara yol açıyor. Yine de insan evriminde ki hiçbir şey bizi kaza sırasında oluşan güçlere karşı hazırlamıyor.

Önden gerçekleşen kazalar saniyenin onda biri kadar bir zamanda gerçekleşiyor. Her kazada bakmak istenen 3 faktör bulunur. Bir faktör sürücüdür. Bu en belirgin faktördür. Ayrıca aracın kendisi ve çevrede etkilidir. Yağmur gibi kötü hava koşulları kazaya sebebiyet verebilir. Araçların sürücüleri sürüş şekillerini değiştirme eğiliminde değildir. Araçların durma mesafelerinin değiştiğini bilmeden hızlarını korurlar.

Kazaların nedenleri nerdeyse sınırsız. Bazı nedenler diğerlerinden daha sık görülüyor. 2001 de yaklaşık 13 bin  kişi hız yüzünden ölürken geri kalan 17 bin ölümse alkolle ilgili çarpışmalara dayandırıldı.

Bir darbe sırasında insan vücudu cehennemi bir güce maruz kalır. Kemerini takmamış olan72 kiloluk  bir sürücü saatte sadece 48 km/h hızla çarpsa bile yer çekiminden 45 kat daha fazla bir güçle karşılaşır. Kemiklere parçalayacak 4 tonluk bir güçle direksiyona ve gösterge panosuna çarpar.

Belgelere geçen ilk araba kazalarından biri 1771 yılında idi. Buhar gücüyle çalışan bir aracı olan Nicolas Joseph arabasını tuğla bir duvara çarpmıştı. 19. Yy da nerdeyse arabalar seri üretim hattından çıkar çıkmaz kazalar başladı. Araba üreticileri o tarihlerde arabaların güvenlik özelliklerine pek dikkat etmiyordu. Araba parçaları kırıldığında parçalara ayrılan tahtadan ve kırıldığında eti yaran camlardan oluşuyordu. Ölümle gerçekleşen ilk kaza 1899 yılında New York gerçekleşti.

1920 lerde endüstri araçları daha güvenli yapacak ilk adımları attı. Bugün kullanılanlara benzeyen 4 tekerlekli hidrolik frenlerin kullanımıyla sürücüler azayı önlemek için arabayı hızla durdurabilecekti. Otomobil üreticileri araba gövdelerinde tahta kullanmayı da bıraktı. Bunun yerine daha sert bir şey seçtiler soğuk ve sert çelik. 1927 de Ford lamine güvenlik camını tanıttı. Çarptığınıza parçalara ayrılmasını engelleyen plastik vardı bu camın içinde.

Bir kazada her zaman 3 tane çarpışma olur. İlk çarpan araçtır. Aracın kendisi bariyere bir ağaca ya da başka bir araca çarpar ve durur. İkinci çarpan içindeki kişilerdir. Arabanın içindesiniz ve durmanız gerekiyor. 3. Çarpansa iç organlarınızdır. Bu organlarında bir şekilde durması gerekir.

Sonunda arabalara emniyet kemer konuldu. Bunların ilki 1952 yılında oldu. Maalesef vücudun üst kısmını tutamıyordu. Sürücü veya yolcu kemerin üstünden  öne doğru hıza eğiliyordu.  Sonra ki 10 yıl boyunca bütün üreticiler 3 noktalı emniyet kemerini benimseyecekti. Etkili olmalarının ardında ki sır darbe anında ki kemerin rahat ve gevşek olmasını sağlayan mandallı çarklı mekanizma. Fakat kemerlerin her zaman bir kusuru var. Etili olmaları için takılmaları gerekiyor.

1970 lerin başında yeni teknoloji test edilmeye başlandı. Darbeyle açılan hava yastıkları. Maalesef yastıklar öylesine hızlı şişiyorlardı ki bazen kadınları ve çocukları öldürebiliyordu. Sonra ki 30 yıl boyunca otomobil üreticileri hava yastıklarını geliştirmeye denedi. Yine de en yeni teknolojiler en başından beri ordaydı. Komik ama aradan 30 yıl geçmesine rağmen tekrar aynı yöntemi uygulamaya başladık.

1980 lerin yılların ortasında sürücüye daha fazla kontrol yeteneği veren ABS fren sistemi geliştirildi. Kazadan hemen önce sürücüler frene basarlar. Böylece araç kontrolden çıkar. ABS sistemi ise fren basıncını azaltır ve düşürür. Böylece tekerlekleri kilitlemeden ve aracı yoldan çıkarmadan maksimum fren miktarı uygular.

 

                 Aşağıdaki Soruların Cevapları Filmin Ayrıntılarında Vardır

 

1-Otomobil kazalarındaki ölüm oranının azalmasının nedeni nedir?

2-Önden gerçekleşen kazalar saniyenin kaçta biri kadar bir zamanda gerçekleşiyor.

3-Her kazada bakmak istenilen kaç faktör bulunur? Bu faktörler nelerdir?

4-Belgelere geçen ilk araba kazası ne zamandır?

5-Ölümle gerçekleşen ilk araba kazası ne zaman gerçekleşmiştir?

6-Araçlarda ilk hidrolik fren ne zaman kullanılmaya başlandı?

7-Günümüzdeki araba kazalarında camların dağılmamasının nedeni nedir?

8-Bir kazada kaç tane çarpışma vardır? Bunlar nelerdir?

9-İlk emniyet kemeri ne zaman  kullanılmaya başlandı? Eksikliği neydi?

10-Hava yastığı  teknolojisinin artıları ve eksiler nelerdir?

11-Hava yastığı ne zaman geliştirilmiştir?

12-ABS fren sistemi nasıl çalışır?

                                     

SİNAN DİNDAR – 08010004005

FEN. BİL. ÖĞRT. 4. SINIF