Genetik ve Eğitim Tercihlere Dayalı Bilimsel Dahi Oluşturmak Kısmen Olası

 

    Herhangi bir çocuğu 6 yaşına kadar dahi yapmak çok kolay. Dâhilik gizemli bir yetenek ve doğuştan mı kazanılır yoksa sonradan bir dahi yaratılabilir mi?

  

   Bunların IQ seviyeleri çok yüksektir. Amerika’da Justine adındaki bir çocuk çok küçük yaşlardan itibaren yapılan IQ testlerinde 160 almıştır. IQ testlerinin değerleri 100 ile 160 arasında değişmektedir. Daha 3 yaşında iken bu çocuğun satranç oynadığı ve buna benzer daha üst düzey beceri isteyen birçok şey yaptığı görülmüştür. Justine daha 6 yaşında iken üniversiteye girmiş ve 12 tane dil konuşmaya başlamıştı. Bu yaşlarda çocuklarla ilgili konferanslar vermeye başlamış, insan hakları kadın ve çocuk hakları ile projeler hazırlamıştır. Yedi yaşında iken yapılan IQ testlerinde 298 aldığı gözlenmiştir. İşitme seviyesi çok yüksek olmasına rağmen bazen sorunlar yaşıyordu. Kendisi ile bir röportaj yapıldığında soruları anlayamadığı ve ağzının kelimeleri biçimlendiremediği görülmüştür. Cevap verebilmek için bilgisayarına cevaplarını yazdığını ve orada söylediği görülmüştür ama emil ile bir soru sorulduğunda bir filozof gibi cevaplar verildiği görülmüştür.

 

    Dâhilik kalıtımsal ise dâhilik için uygun sperm ve yumurtaların seçilmesi gerekiyor. Bunun içinde uygun eşlerin yani genetik açıdan kaliteli genler taşıyan bayan ve erkeğin evlenmesi gerekiyor. Amerika’da sperm bankaları kurulmuştur. Bunların amaçları insanların istekleri doğrultusunda istedikleri zaman istedikleri şekilde kalıtımsal özelliğe sahip çocuk sahibi olmalarıdır. Bir aile bu sperm bankalarının birinde farklı zamanlarda 3 tane sperm alıyorlar ve bu şekilde 2 tane kız bir tanede erkek çocukları oluyor. Kızlardan birisinin donörü bir üniversite de bilim adamı ve diğer kızın da olimpik yüzücü. İki kızında hayatlarında çok iyi işler yapıldığı görülmüş anca erkek çocuğun ise otistik olduğu görülmüştür.

 

    İstatistiklere göre iki zeki insanın evlenmesi ile zeki çocukları olabilir. Ama bu her zaman garanti değildir. Çünkü gebeliğin başlaması beraberinde birçok tesadüfî genetik bileşenin bir araya gelmesinin sonucudur. Genetik bilimi bir nevi piyangodur. Kadın ve erkekten gelen kromozomların yarısı yeni ve dünyadaki bütün canlılardan farklıdır.

 

   Peki, çevresel etkenlerin zekâ üzerinde etkisi var mı? Buna inanan bazı bilim adamları var. Farelerle bazı deneyler yapılıyor. Miskin fareler bir yere kapanıyor. Spor salonu fareleri ise günde 20 dk. Egzersiz yapmaları sağlanıyor. Egzersizlerin beyni etkileyip etkilemediğini görmek istiyorlar. Egzersizlerin beyni etkilediği görülüyor.   Spor salonu fareleri beyne daha fazla kan pompalıyorlar ve daha sağlıklı beyne sahip oldular ancak daha zeki fareler olmadığı görüldü. Acaba bu insanlarda da aynı şekilde sonuç verecek mi?

 

    İnsan beyni milyarlarca nöronlardan oluşmuştur. Bunların birbiri ile bağlantıya geçtikleri dendra denilen kollar şekilleniyor. Bu şekilde nöronlar arasında iletişim sağlanıyor. İşte bu bağlantılar zekânın kaynağıdır. Farelerdeki deneylerde spor salonu farelerinde beyne giden kan miktarı arttı ancak bu dendraların sayısı artmadı. Bu sefer farelere aynı zamanda fiziksel ve zihinsel uyarı verdiler. Engelli yollardan geçmeleri sağlandı. Ve bunların spor salonu farelerine göre %25 daha fazla dendralara sahip oldukları görülmüştür. Ayrıca bunların çok daha zeki oldukları görüldü.
 Dâhilik, gizemli bir yetenektir. Dâhilik sonradan mı öğrenilir yoksa doğuştan mı edinilir? Bir çocuğu 6 yaşına kadar dahi yapabilirsiniz. Justin Chapman, 7 yaşındaydı ve yaşıtlarıyla aynı özelliklere sahipti bir özellik hariç. Normal IQ seviyesi 100 dür ve 160 da kalır. Justin’e 2 yaşındayken test yapılınca IQ seviyesinin 160 olduğu ortaya çıktı. Daha 2 yaşındayken sesli okuyabilen ve 3 yaşındayken çalgı aleti çalabilen Justin annesini endişelendirmeye başladı. Annesi onu okula yazdırmak istedi fakat okul onu bu özelliğinden dolayı kabul etmedi. Bunun üzerine annesi onu üniversiteye kaydetti. Böylece Justin 7 yaşında Rochester üniversitesine giden birçok önemli çalışması olan konferanslar veren ünlü bir çocuk oldu. IQ seviyesi 298’ e yükselen Justin 12 dil öğrenmişti. İnsanlar onun zekâsına inanıp inanmamakta zorlandı. Ancak Justin'in bu müthiş dehasına rağmen bir sorunu vardı insanlar ona direk bir soru yönelttiklerin de soruyu anlayıp cevap vermekte ve kelimeleri ayırt etmekte zorlanıyordu. Bu durum insanları kuşkulandırmaya başladı ve Justin'in zekâsı üzerinde hile yapıldığını düşünüyorlardı. Bazen 7 yaşında bir çocuk gibi davranıp annesinin eteğinden ayrılmayan yaşıtları gibi hareket eden Justin aynı zamanda Dünya Barışı, kadın-erkek ilişkileri gibi önemli konularda çalışmalar yürütüyordu. Kendi web sitesini hazırladı, 2 kitap yazdı ve gazetede ona ait bir köşe vardı. Justin'in zekâsı çevresel sorunlara mı yoksa kalıtsal özelliklere mi bağlıydı?    Zekâyı etkileyen birçok gen vardır. Eğer zekâ kalıtımsalsa  bunun için doğru anne-babayı seçmek gerekir. New York'ta Rem ailesi Nobel Sperm Bankası' na başvurur. Burada zekâ seviyesi yüksek donörlerin bağışladığı spermleri kullanarak çocuk sahibi olurlar. Buranın kurucusu olan Dr. Graham'ın amacı sağlıklı, yetenekli ve üstün zekâya sahip nesiller yaratmaktır. Aile 3 çocuk sahibi oldu. İlk çocuk olan Lindra'ya hayat veren sperm, çok zeki bir bilim adamına aitti. Lindra, müzikal yeteneğe sahipti ve iyi piyano çalıyordu. Daha sonra Courtney doğdu; ona hayat veren sperm ise Olimpiyat oyunlarında altın madalyalar kazanan bir atlete aitti. O da ablası gibi müzikal yeteneğe sahipti aynı zamanda da iyi bale yapıyordu. Daha sonra 3. çocuk olan Logan, Courtney'le aynı donörden olan spermle dünyaya geldi. Erkekti ve bir sorunu vardı. Logan bir otistikti, konuşamıyordu. Sadece bazı motor becerilere sahipti. Bu olaydan sonra Graham'ın sperm bankası kapatıldı. Günümüzde hala bu özelliklere sahip bankalar var. Zeki anne-baba zeki çocuklar dünyaya getirebilir. Ama bu garanti değildir. Genetik bilimi bir çeşit piyangodur.     Bilim adamları bebek zekâsına katkıda bulunacak eğitici oyuncaklar öneriyorlar. Bilim adamlarına göre bir çocuk 6 yaşına gelinceye kadar birçok bilgiyle donatılabilir; hatta ondan bir dahi yapılabilir. Bir çocuk 3 yaşına kadar geri kalan hayatında öğreneceğinden daha fazla şey öğrenir. Başlangıçta, hücre yığını olan bebekler yavaş yavaş hücrelerin belirli şekillerde ölümleri sonucunda şekil alırlar. Bebeklerde beyin hücreleri belli bir süre sonra sayıca azalır. Bilim adamları bunları nasıl kurtarabilecekleri üzerine çalışmalar yaptılar. Çevresel faktörler cenin üzerinde etkilidir. Bunu fareler üzerinde yapılan deneylerden anlayan bilim adamları akrobatik farelerin miskin farelere göre beyinlerini daha fazla kullanabildiklerini gördüler.      Sofia bira başka dahi çocuk henüz 13 yaşındayken Oxford'a öğretmen olarak girdi. Matematik dehasıydı. Babası tarafından evde eğitildi. Sadece matematik, tenis ve çeşitli sporlar yaparak büyüdü. Bu bedensel ve zihinsel egzersizin beyin üzerindeki etkisine iyi bir örnekti. Kısa zamanda ün kazanan Sofia bilinmeyen bir sebeple bir gün her şeyi bıraktı evi ve okulu terketti. Babası tarafından zorla eğitildiğini iddia etti.     13 yaşında olan başka bir çocuk olan Cloi'nin hikâyesi daha farklı. Henüz 27 aylıkken keman çalarak insanların dikkatini çekti. En iyi müzik okuluna kabul edilen Cloi müzikal konuda çok başarılı ve küçük yaşına rağmen konserler veriyor. Bilim adamlarına göre genetik müzikal yetenek üzerinde rol oynuyor. Cloi'nin ailesinde müzikle ilgilenen çok kişi vardı.     12 yaşındaki Adam ise ailede müzik yeteneği olan kimsenin olmamasına rağmen blog flüt çalmayı kendi imkânlarıyla öğreniyor ve üstün bir yeteneğe sahip olduğunu öğretmenlerine gösteriyor.      Beynini bir hesap makinesi gibi kullanan genç adam ise bunu çok isteyerek başardığını söylüyor. Küçükken matematik dersinde çok kötü olan birinin bunu başarması çok önemlidir. Beynini 7–8 yıl boyunca günde 6–8 saat arası eğiterek başardığını  ve bunu isteğe bağlı bir şey olduğunu söylüyor.

 

Aşağıdaki Soruların Cevapları Filmin Ayrıntıların da Vardır

   S-1.İki zeki insan evlenirse zeki çocuklara sahip olabilirler mi?

   S-2.Çevrenin zekâ üzerinde etkisi var mıdır?

   S-3.Sperm bankalarının amacı nedir?

   S-4.Dahi çocuklara sahip olmak için ne yapmalıyız?

   S-5.Justine kimdir, özellikleri nelerdir?

   S-6.Egzersizler zihni nasıl etkiler?

   S-7.Sperm bankaları ahlaki midir veya ülkemizde kurulursa ne düşünürsünüz?

   S-8.Zekânın kaynağı nedir?
   S-9.Bir dahi yaratabilir miyiz?

   S-10.Dahi oluşturmak için doğuştan gelen yetenekler mi yoksa çevre mi daha etkili olur?

   S-11.Fareler üzerinde yapılan zihinsel egzersiz deneyleri insanlar üzerinde de etki gösterebilir mi?

   S-12.Beyin taraması sonucunda matematik sorusunda beynin hangi bölümünün çalıştığını görmüşler?

   S-13.Beynimizi nasıl keşfedebiliriz?

   S-14.Sınırsız yaratıcılık hayatımızı nasıl etkileyecek?