Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalı                                  Van Gölü Havzası Sanal Herbaryumu

FEN TEKNOLOJİ VE TOPLUM Ders Notu (2006), FTT Beyin Fırtınası Soruları - ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ I DERS NOTU Doç.Dr.Nasip DEMİRKUŞ (Ocak 2006)

XXV SORU:Fert ve toplumların;önce kendisine/lerine, sonra yakın, daha sonra ırak çevresine/lerine yararlı olmalıdırlar? Önermesi doğrumudur? Neden? Kazara/kasti/hak edişle  rektörsünüz:Van ilinin; olanakları, potansiyeli, sorunları ve gücü belli? Van hakkında nasıl-neden hangi eylem/leri, proje/leri ve makale/leri üretir ve ürettirirdiniz? 

C25:bugünün şartlarına göre doğrudur.kendisine faydalı olmayan başkalarına faydalı olamaz.ÜMİT ARAT
C25:Doğru. Çünkü kendisine faydası olmayan birey dünyada boşuna yer kaplar. ( Allah korusun rektör olsaydım; personelin yarısını işten kovardım). (Nesim SÜRER)
C25:Evet fert ve toplular önce kendilerine sonra yakın çevrelerine  sonra da uzak çevrelerine yararlı olmalıdırlar. Zaten herkes yakın çevresine yaralı oldu mu bu bir çığ gibi bütün dünyaya yerleşecektir. Ben rektör  olsaydım öncelikle kendi alanında uzmanlaşmış ve iyi bir eğitim görmüş kişileri üniversiteye getirmeye amaçlardım. Bu yapıldığı zaman öğrencilerde bu kişilerden çok fayda sağlanmış olur. Ve böylece kendi bölümlerini okuyan öğrencilerde kendi alanlarında uzmanlaşmış olurlar. HÜSEYİN KÖYSU
C25:Doğrudur. Bireysel ihtiyaçlarımızı doyurmalıyız ki çevreye yararlı olabilelim . insan açken bir başkasını nasıl düşünebilir ki?
GÜLEN KARAKUZULU
C25:Doğru, insan öncelikle kendisini doyurmalı yani birey doyuma ulaşmış olmalı.Daha sonra yakın çevresinden başlayarak diğer insanları düşünebilsin. Naciye Develer
C25: Rektör olmak az değil .o konumda iken Van için bir çok şey yaparım derdim. Ama ne kadarı gerçek olur bilemem. Yani gerçeklik payı ne olur bilmem. Gerektiği kadar objektif olmazdım desem iyi olur. Yalan söylememiş olurdum. Belki oda bir ihtimal: çevre düzenlemesi yapardım.(Kamuran Anar)
C25:Van ilinde en büyük sorunlarından biri olan işsizlik için çözüm projeleri üretir. Kendi kişiliğim davranışlarım, çalışmalarımla insanlara örnek olurdum. (Sinan GÜNEŞ)  
C25::Evet,doğrudur.çünkü kendini gerçekleştiremeyen insan hiçbir şeyi gerçekleştiremez.bir insanın önce kendisine yardımı olmalı ki başkalarına da yararı olsun.
Eğer ben rektör olsaydım:bütün bölümlerin kendi alanlarında uygulama,üretim ve araştırma yapmalarını sağlardım.Örneğin Ziraat Fakültesinde okuyan öğrenciler sürekli uygulama yaparak,tohumlarını kendileri üreterek,toprağın yapısına uygun bitkileri araştırıp çeşitli uygulamalarla hem daha iyi yetişmiş olurlar hem de Van’a,kampüse faydaları olmuş olur.Ayrıca onları girişimcilerle koordineli çalıştırırdım.  (Emrah ERTÜRK)
C25:Ferdin önce kendisine daha sonra toplumuna ve toplumsal bazda diğer toplumlara yararlı olmalıdır. Çünkü dünyada bir tek millet ve toplum yoktur. İnsanları yakınlaştıranda birbirlerine sağladıkları yararlardır.
C25:Bence ilk önce üniversite öğrencilerinin sorunlarını gidermeye çalışırdım daha sonra Van ili için kalıcı çözümler üretebilmek için konuyla ilgili olan bütün öğretim görevlilerine çalışma yapmaları konusunda talimat verirdim. (E.Altun)
C25:Kendisine  yararlı olamayan insan çevresine de  yarar olamaz .dolayısıyla öncelikle  kendimizden başlayarak Van için iyilikler düşünebiliriz. ÖZER ESATOĞLU
C25:Doğru bir önerme gibi görünmektedir. Ama insanlar birey olarak nefsi emarenin esirleri oldukları için ben merkezcilik ön plandadır. Bundan dolayı bu önermenin doğruluğu tartışılır. Eğer ben rektör olsaydım ilk yapacağım işlerin başında kampus ün eğitim fakültesinin ağaçlanma çalışmalarının sıklaştırılması hakkında çalışmalar yapardım ve sahil kenarının daha da güzelleştirilmesi için çalışmalarda bulunurdum, akan lağım sularının gölü kirletmesi için önlemimi alırdım. Ve Van’daki birçok güzelliğin tanıtılması için üniversitenin olanaklarını kullanarak tanıtımını yapardım ve Van için yapılması gereken eksiklikleri araştırıp bu yönde halkın bilinçlenmesi için öğrencilerin desteğiyle Van için ne uygunsa onu yapardım. HÜSEYİN YARDIM
C25:kendisi mutlu olmayan bir fert başkasını faydalı olamaz.                              --DERYA TOPDEMİR-
C25:KENDİNE HAYRI OLMAYANIN KİMSE HAYRI YOKTUR. .(KADİR TAŞ)
C25:Doğrudur. Çünkü kendisine, çevresine , ve toplumuna yararlı olmayan bir bireye kimse itibar edemez.(ALİ ATEŞ)
C25:Doğru . kendine faydası olmayan topluma nasıl faydası olsun ki. Sonuçta topluluğu oluşturan fertler değil mi? Şükran DURMAZ
C25:kişi kendine yararlı değilse başkasına yararlı olamaz.. yani kişi en yakın çevresinden işe başlamalı. Rektör olsaydım ilkin eğitimi kaliteli bir şekle getirirdim. Her şey eğitimle başlar. (BURHAN YAVUZ)
C25:İnsan önce kendi çevresine ailesine sonra merkezden çevreye doğru açılan bir alanl göre yararlı olacağı alanları genişletmelidir.Van ile ilgili çevre düzenlemelerinden eğitimine  kadar birçok alanda faaliyet yapmalı diye düşünüyorum. VOLKAN TÜRKMENOĞLU                       
C25:Bence doğrudur. Ancak kendisine hayrı olmayanın ne yakınına ne de uzak çevresine hayrı olur. Bir insan kendisine yararlı olduktan sonra bu dolaylı olarak yakın ve ırak çevresini de etkiler.
C25:Ben rektör olsaydım (gerçi koltuk sevdası benim şu anki düşüncelerimi değiştirir miydi bilmiyorum) öncelikler öğrencilerle fikir alışverişine önem veren bir rektör olurdum. Üniversitemizin ve şehrimizin sorunlarına öğrencilerle birlikte çözüm getirmeye çalışan biri olmaya çalışırdım. Ayrıca ben 4 yıldır bu üniversitedeyim ancak şu ana kadar rektörümüzü televizyon haberleri dışında maalesef ki göremedim. Yani televizyon da olmasa rektörü çarşıda görsem rektör olduğunu bilemeyeceğim. Bu yüzden arada bir de olsa fakülteleri dolaşıp öğrencilerle karşılıklı konuşurum.
Fatih DANIŞMAN
C25:Bu önerme doğrudur. İnsanlar kendilerine yararlı olmadıktan sonra yakın çevresine. Yakın çevresine yararlı olmadıktan sonra da ırak çevresine yararlı olamazlar.
Ben rektör olsaydım öncelikle yakın çevrem olan kampus için daha sonra Van için proje üretirdim. Örneğin boş alanları ağaçlandırmak. Sosyal ve sportif alanlar yaratmak çoğaltmak güvenlik önlemlerini artırmak. --Seda YAZLIK--
C25:Kendisine   yararı  olan  insan   kendini   gerçekleştirme   yolundadır.   İşe   kendisinden    başlamıştır.  Yakın  ve    daha   sonra   uzak   çevre   bundan  sonraki   aşamadır.   Kendine   yararı   olmayanın   çevresine de   yararı   olmaz.   Kişi   kendisi  için   yararlı   olanları    düşünebilmeli  ve    işe    koşmalıdır  ki   sonra   yakın   çevresi   ve   ırak   çevresi   içinde  yapabilsin. Belgin ÖZALP
C25:Sevgiden yoksun insan bir insan çevresine ne kadar sevgi verebilir ki!
Öncelikle insan dürüst, güvenilir ve ahlaklı olmalıdır. Gerisi bunlarla doğru orantılı olarak gelişim gösterecektir. . ÖMER KURT
C25:Her insan  önce ben sonra biz olmak ister .  insan oğlu kendine  yararlı  olduğu müddetçe  hem sosyal  hem  zihinsel açıdan ,  çevresine de ülkesini de  yararlı birer fert olma yolunda ilerleyecektir.   EMİRHAN  ACAR
C25:Doğrudur. Kendisine faydası olmayanını kimseye faydası olmaz. İlkin bütün imkan ve koşulları göz önüne alır. Her şeyi analiz ederdim aha sonra gerekli projeleri sıralardım. İlkin  iş ihtiyacını karşılamak için küçük atölyeler kurardım Van’ın doğal güzellik ve coğrafyasına yönelik turizm etkinlikleri düzenler . tanıtıcı seminerler hazırlardım. Tarihsel dokusunu irdeler makaleler üretirdim.   Adem KILIÇ
C25:insan oğlu yapısında bencillik vardır. Fakat kiminde baskın gelmekte kiminde aşırı faal olamamaktadır. Bunun temelini ise bireyin huzuru nerede aradığıdır(maneviyatta mı – maddiyatta mı).
Rektör olsaydım herkesin kendi  inancını  yaşayacağı, saç,sakal,peruk, başörtüsü vs. yerine bilime önem veren insanlarla uğraşırdım.
Kuru binalar dikeceğime çevreyi düzenler kampus alanını daha yaşanır kılmaya çalışırdım. A. Kadir sürücü
C25:Bence Van’ın en büyük sorunları; eğitim, sağlık ve istihdamdır. Mesela eğitim sorununu çözmek için Üniversitemizin eğitim fakültesi hocalarında Van ilinin eğitim olanakları hakkında bir rapor yazmalarını isterdim. Rapordan çıkan sonuca göre öncelikle Van’da eğitimle ilgili olan tüm Sivil toplum Kuruluşlarının işadamlarını harekete geçirirdim. Van için bu şekilde bir eğitim modeli tasarlardım.  Sorunların çözümü istenilen seviyeye geldiği zaman bu modelin ülkemiz genelinde yaygınlaştırılması için çaba sarf ederdim. Sağlık konusuna gelince. Buda aslında sadece Van iline ait bir sorun değil. Ülkemizin genel bir sorunu. Burada bence öncelikle yapılması gereken  ki yapılma üzere tüm vatandaşlarımızın bir sağlık güvencesine sahip olmasını sağlamak bu sağlık Bakanlığı’nın Internet adresi veya on-line olarak doktorların direk bağlanabileceği bir Internet adresi olabilir. Daha sonra doktorlara bir kullanıcı adı ve şifre verip o hastaya ait sadece hastalıklarıyla ilgili bilgilere ulaşmasını sağlardım. Bunlarda yetersiz tabi ki.  Bu seferde insanların sağlık hizmetlerine ulaşamama veya doktora gitmek istememe gibi bir sorunları ortaya çıkmakta. Bunun içinde köy imamlarını ve köy öğretmenlerini belli bir sağlık eğitiminden geçirdikten sonra görev yaptıkları yerde insanları sağlık hizmetinden  yararlanmak adına teşvik edici olabilirler. İstihdam konusuna gelince buda eğitim gibi sağlık gibi ülkemizin genel bir sorunu bu konuda yine en büyük sorumluluk devlete düşmektedir. Devlet mevcut iş piyasasına göre eğitim sistemini yeniden yapılandırırsa  ucuz enerji kaynakları bulunabilirse vergilerde istenen seviyeye çekilirse istihdam oranı artar diye düşünüyorum. EMRE ÇOBAN
C25:Çünkü birey ne kadar iyi ve güçlü olursa olsun. Çevresine yardım etmezse yalnızlaşır mutsuzlaşır. İnsanların refaha ulaşmasının da yolu budur. Van’daki öğrencilerin potansiyel yeteneklerini geliştirebilecek kurumlar açardım. (B.KARAŞ)
C25:Evet doğrudur.çünkü kendisine faydası olmayan başkasına faydalı olamaz.Van için turizm ve kaçakçılık ile ilgili proje ve makaleler düzenlerdim.çünkü Van’ın gelişmesini sağlayacak ve önleyecek iki faktör turizm ve kaçakçılıktır.KENAN ÖZCAN
C25:Kendisine hayrı olmayanın hiç kimseye hayrı olmaz(İhsan GİZLENÇ)
C25:Rektör olsam Van için turizm ve hayvancılık üzerine proje geliştirim(İhsan GİZLENÇ)
C25:Evet doğrudur.kişi kendine yararlı değilse başkasına yararlı olamaz.. yani kişi en yakın çevresinden işe başlamalı.rektör olsaydım ilk önce  eğitimi kaliteli bir şekle getirirdim.daha sonra çevre düzenlemelerini ve öğrenme ortamını eğitime katkı sağlayacak ve eğitimi geliştirecek seviyeye getirirdim.(NÜKHET DAYSAL)
C25:Doğrudur. Çünkü herkes kendi yakın çevresinden başlayarak yani her fert kendi kapısının önünü temizlerse topluma daha yararlı olur. Toplum özelden genele doğru bir yardımlaşma içine girer.
-Van’da potansiyelin ve gücün gerektirdiği tüm sorunlar çözülürken bunun dışında kalan sorunlar potansiyel gücün dışında kaldığı için çözümlenemeyecektir. Ör: kampusu yeşillendirme faaliyetlerine başlarım. Fatma Gedikoğlu
C25:Fert ve toplumlar önce kendilerine yararlı olmadılar ancak çevrelerine geldi mi durum faklı olabilir. Ancak Irak zulüm gören bir yapı içersinde olduklarından onlara yardım edilebilir. Ama çevrenizde  İsrail de olabilirdi. Van sorunlarının başında eğitimin geldiği hiç kuşkusuz. Örneğin, eğitim projeleri üretile bilinirdi. Cengiz ÖZHAN
C25:İnsan önce kendisin,sonra ailesini,yakın çevresini,uzak çevresini sonra dünyayı değiştirmelidir. Üniversiteyi ULUSALVE ULUSLAR ARASI tanınmış bir ilim,irfan ve bilgi yuvası haline getirmek için yapılacak bütün çalışmaları bana fırsat verildiği sürece yapardım. (f.ağgün)
C25:Doğrudur. İnsan bir şeyler yapmak veya değiştirmek istiyorsa ilk önce kendinden başlamalıdır. Çünkü toplum tek, tek  bireylerin toplamından meydana gelmektedir. (Özcan ÖZCAN)
C25:Birey önce kendisine yararlı olmalı çünkü kendine yararlı olmayan birey kimseye yararlı olamaz. Bu koşul sağlandığı taktirde birey çevresine yararlı olabilir.     Abdurrahman Yılmaz
C25: Bence olmalıdırlar. Çünkü insan insana muhtaçtır. Ve dünyada yaşayabilmek için birilerinin yardımına ihtiyaç duyarlar.
C25:Ben rektör olsam, var olan sorunları öğrenebilmek için öğrencilere bir anket yaptırırdım. Ve bu anketten sonra ortaya çıkan sorun ve  çözümleri öğrendikten sonra bunu uygulamaya koyardım. Üniversitenin daha düzenli bir eğitim vermesi için gerek personel gerek öğretim görevlisi açısından olsun sistemli bir yapıya proje oluşturup, uygulardım. Üniversitenin, yöreye ait bazı tarihi güzelliklerin tanıtımını yapmaya çalışırdım. MAKSUT SAYÇİÇEK
C25:Sevgiden yoksun insan bir insan çevresine ne kadar sevgi verebilir ki!
Öncelikle insan dürüst, güvenilir ve ahlaklı olmalıdır. Gerisi bunlarla doğru orantılı olarak gelişim gösterecektir. (Sibel AZİZOĞLU)
C25:Doğrudur çünkü insanın ilk önce kendisine faydası olması gerekir zira kendine faydası olmayan birinden başkalarına ne fayda beklenir daha sonra yakından uzağa doğru bu potayı genişletmelidir.her ne kadar ’mum dibine ışık vermez’ dense de….. Ben yyü’de rektör olsam Van ilinin ender potansiyelini kullanarak üniversitesi ile birlikte marka haline getirmeye çalışırım nasıl ki amerikanın MC DONALD’S HAMBURGERİ meşhur ise niye bu memleketin OTLU PEYNİRİ dünyada marka haline gelmesin? (M.ŞAHİN)
C25:Katılmıyorum. Çünkü evrensel düşünen biri için kendi çıkarları değil genelin çıkarları öncelikli konudur.önce Van insanını bütün renkleriyle kabul eder,onun kültürel ve sosyal dokusuna uygun genele hitap eden projeler üretirdim. (HASAN İMRET)
 C25:Bir şeylerin değişmesini isteyen insanlar önce kendilerini değiştirmelidirler ki yakın çevrelerini daha sonra da uzak çevrelerini değiştirebilsinler. Alt yapı sorununu ortadan kaldırıp ve öğrencilerin ucuza oturabilecekleri konutların üretilebilmesi için girişimlerde bulunurdum.  Fatma KOYUNCU
C25:Evet doğrudur; ama bunu yapacak güç irade bütün bireylerde ve toplumlarda var mı dır. Yani bireysel anlamda kişilerin tamamında bu olgu evrensel ilkeler gibi işliyor mu veya toplumsal anlamda bu olgular işleniyor mu? Bence doğrudur da, bu doğruluk göreceli olduğu için cevabı da, sebebi de göreceli olacaktır. Eğer rektörlük görevi bana verilmiş olsaydı dürüstçe söyleyeyim bu günkü rektörler neyi yapıyorsa bende aynısını yapardım. Fazla idealist değilim ama ne yapayım böyleyim. Özkan GÜÇİN
C25:bence önce yakınında ki insanlara yararlı olmak daha sonra uzaktaki insanlara yararlı olmak bizi Amerika dan farklı yapmayacaktır. Biz ne yaparsak yapalım bütün canlılar için yapmalıyız. Van için yapılacak bir şey varsa bence önce insanlarını eğitmekten başlardım sadece kendi çıkarlarını değil diğer insanlarında yararlanacağı bazı şeyler yapmalarını sağlardım. Metin KUZU
C25:Elbette  doğru çünkü bireyler önce kendini tanımalı,problemlerine mantıklı çözümler getirebilmeli ve nihayet kendini gerçekleştirebildikten sonra önce ailesine sonra yakın çevrelerine ve daha sonrada tüm dünyaya yararlı olmalıdır .Tarihte ki bir çok örnekte de hep bunu görüyoruz. Büyük ihtimalle hak ederek rektör olurum. (Ama böyle bir niyetim yok). O zaman önce Van ilini değil  üniversitemizle ilgili problemleri çözerdim.  .(Semra SÜPHANDAĞI)
C25:Evet doğrudur.çünkü kendisine faydası olmayan başkasına faydalı olamaz.Van için turizm ve kaçakçılık ile ilgili proje ve makaleler düzenlerdim.çünkü Van’ın gelişmesini sağlayacak ve önleyecek iki faktör turizm ve kaçakçılıktır. .(Yüksel ERİBOL)
C25:aslında eğitimde de aynı çizgi izlenilmeye çalışılıyor: Yakından uzağa, bilinenden bilinmeyene.çünkü insan en başta yakın olduğuna uzanabilir.Dağın eteklerine tırmanmadan zirveye ulaşmak nasıl mümkün değilse  kişinin önce kendisinden başlamadan etrafına yönelmesi  ve bunda başarılı olması da mümkün değildir. Eğer böyle bir şeye kalkarsa çevresindekiler kelin ilacı olsa kendi başına sürer demez mi? (Ümran ARVAS)
C25:Üniversiteye kayıt olacak her öğrencinin sene başında bir ağaç dikmesini ve onun bakımını mezun oluncaya kadar üstlenmesini sağlardım.sorumluluk sahibi öğrencilerle daha güzel bir kampus için el ele derdim.A’dan Z’ye her öğrenciye eğitimlerini en iyi şekilde devam ettirmeleri için en geniş imkanları sağlardım.gerekli burs,ulaşım ve barınma imkanları en iyi hizmet için ilgili bütün yerlerle irtibata geçerdim.sosyal faaliyetler için en gelişmiş imkanları sunmak için çalışırdım. (Sevil GÜLEŞÇE)
C25:Doğru .Ne kadar bilirsen bil ama bildiğin başkalarına anlatabildiklerinden ibarettir.Üretebildiklerin ise önce senin sonra annenin ,sonra komşunun , sonrada tüm insanlığın yararına olabilir.Y.Y.Ü rektörü olsam kazara geleceğimiz olan gençlerin başta şehrimizi ,sonra ülkemizi sonra da dünyayı daha adil bir şekilde yaşanabilecek hale getirebilmelerini sağlardım yada bunun için çaba gösterirdim. (Emine TİMUR)
C25:VAN gölünün tüm Türkiye ye tanıtılması amacıyla kapsamlı bir film hazırlardım yine VAN’ özgü kahvaltı salonları, tanınması gereken doğal güzellikler ile projeler herkesin evine asabileceği tablolar, süs eşyaları gibi nesneler üretirdim.  . (Nazlı Gül KUBBA)
C25:Van’ın turistik tanıtım için neler yapılabilir, Van’ın tarihi eserlerinin turistik tanımı Van’da, işsizlik sorunlarına çözüm yolları Eğitim seviyesinin yükseltilmesi için gerekli önlemleri alma. Bilimsel çalışmalarda, evrensel ölçülere oluşabilmek. (Aslıhan KESİCİ)
C25:Bence bu önerme doğrudur. Çünkü her şeyin bir çekirdeği vardır. Çekirdek etrafında büyüyüp gelişir olgunlaşır. İnsanoğlu da Yakın çevresinden başlayıp, çevreye doğru açılmalıdır. Ben rektör olsaydım ilk başta VAN ilinin değil de Y.Y.Ü. nün kendi sorunlarını halletmeye çalışırdım. Fakültelerin durumlarını, eğitim-öğretim v.s. düzelttikten sonra çevreyi geliştirmeyi düşünürdüm. . (Derya KANDEMİR)
C25:Doğrudur.Kendisine faydası dokunan bir insan çevreye ve yakınlarına, doğaya karşı duyarlı olur.üretken bir birey konumuna gelme isteği vardır. Ve insanlığın faydasını kendi çıkarları üstünde görür. Çevresine gereken değeri verir.
Üniversiteyi halkla bütünleştirirdim. Ziraat fakültesi öğrencilerinin uygulamalı olarak Van genelin de tarımdan nasıl daha fazla verim alınabilir gibi bir proje ile çalışmalarını sağlardım. Veteriner fakültesi hayvancılığı destekleyebilir. Çeşitli kültürel ve akademik çalışmalarla sanatsal etkinliklerle öncelikle öğrencilerin sosyalleşebilmeleri için gerekeni yapardım.   (Veysel KACAR)
C25:Doğru.insanlık ilerleyişi kendinden başlayarak çevresine yönelir bu paket olarak bir topluma enjekte edilemez.
C25:Üniversitemiz ilk önce çevresine yönelmelidir buldukları tüm buluşları Van halkının hizmetine sunup başarıları kaydetmelidir. Mühendislik faaliyetleriyle bir alt yapı projesi-belediye için çevre düzenlemesi-ziraat konusunda verimi yükseltecek projeler üretebilir.   (Mehmet Hüznü AKKURT)
C25:Öncelikle kampus ün ağaçlandırılmasını isterdim. Ardından belediye otobüs sayısını arttırır ve sadece bayanların gidebileceği Internet kafeler açardım. (Sevcan ÜLKÜ)
C25:İnsanlar önce kendilerine sonra topluma daha sonra  devlete faydalı olabildiğince görevini yapmış sayılacaktır.kendisine faydalı olamayan bir bireyin başkasına faydası olması beklenemez. Birlikte yaşandığı için başkalarına faydalı olmak şarttır. Van ile ilgili sahili daha güzel bir hale getirile bilinir. Merkezi alanı genişletilmelidir. Bankaları alışveriş merkezlerini, kuyumcuları shop merkezlerini Maraş caddesine ve iskele caddelerine yayılırsa daha güzel bir Van oluşacaktır. (Mustafa SOYALP)
C25:Öncelikle Van’ın doğal ve tarihi güzelliklerini çok güzel bir şekilde tanıtırdım ve Van’ın o güzel gölünden en iyi sekil de faydalanırdım. Doğunun dışardan kötü gösterilmiş imajını düzelmeye çalışır bunun böyle olmadığını gösterirdim. (Abdurrahman ZEBEK)
C25:Öncelikle il hakkında her şey bilinmeli, iş olanakları uğraşlar gelenek görenekler halkın yaşam tarzı. Bunlar bilindikten, yani il hakkında her şey en ince ayrıntısına kadar bilinip düzenlendikten sonra, öncelikle Van Gölü’nden daha iyi bir şekilde nasıl istifade edilebilir. Gölü Van halkı için nasıl daha iyi bir hale getirebilirim. Şehrin doğa, tarihi, turistik güzelliklerini nasıl daha iyi tanıtabilirim, başka bir deyişle daha iyi bir reklamı nasıl yaparım düşüncesiyle meşgul olurum. Sonra il için yapılacak işler için yöre insanıyla bu şehre gönül verenlerle birlikte çalışmalar yapılabilir. Ayrıca yapılacak çalışmalarda vali, belediye başkanı, emniyet amiri vb. yöneticilerle birlikte çalışılırsa daha iyi sonuçlar alınabilir. (Hayrullah Kuşman)
C25:Evet doğrudur.çünkü kendisine faydası olmayan başkasına faydalı olamaz.Van için turizm ve kaçakçılık ile ilgili proje ve makaleler düzenlerdim.çünkü Van’ın gelişmesini sağlayacak ve önleyecek iki faktör turizm ve kaçakçılıktır. (Ümmetullah DEMİR)
C25:Peygamberin sözleri ışığında eğer yardım edeceksen öncelik mescidin içi içten dışa doğru yardım edilir yani birey önce kendine daha sonra yakınlarına ondan sonrada etrafına faydalı olmalıdır (Sultan ERDEM)
C25:Doğrudur.Çünkü, doğal olan budur.İş,turizm,eğitim ve öğretimle ilgili olurdu. (Murat ÇİFTÇİ)
C25:Van için yapılacak çok şey vardır. Birkaç örnek verelim
•           Güneşli gün sayısı en fazla olan bölgelerden biri olduğuna göre güneş enerjisinden faydalanılabilir
•           Sınır vilayeti olması itibariyle sınır ticaretinin geliştirilmesi gerekir.
•           Yılın 4–5 ayını kar altında geçiriyor o halde kış turizmi için çalışmalar yapılabilir.
•           Veterinerlik fakültesi-Ziraat Fakültesi işbirliğiyle hayvancılığı geliştirmek adına çiftçiler bilinçlendirilebilir
•           En önemlisi üniversite milli eğitim müdürlüğü işbirliğiyle öğretmen ve idareciler eğitilerek toptan kalite eğitimi yapılabilir. Çeşitli konferans seminerler düzenlenebilir. Eğitimin kalitesini arttırmak adına araştırmalar yapılıp yeni eğitim uygulamaları başlatılabilir. Bu hareketle ülkeye ve hatta dünyaya örnek olunabilir. (İlhan POLAT)
C25:Eğitimi halkın bütün tabakalarına yayabilecek proje ve makaleler üretmek gerekir. .(Barış KOCABEY)
C25:Önerme doğrudur fakat insanlar buna mecbur değildir. Daha iyi yaşam koşulları için yapılmalıdır. Bazı insanların dünya görüşleri  (satanistler) buna müsait değildir. Bu soruya cevap vermem olanaksız çünkü misalin rektörlük olmaz . O noktaya gelebilmek için belirli evrelerden geçmek ve yeterli donanıma sahip olmak gerekir benim yeterli bilgi ve donanımım olmaması sebebiyle kazara rektör olmam felaket olabilir. Bunun sebebi ise bir şehir veya toplumu geliştirmek için ne kadar gönüllü olursanız olun  yapacağınız bütün projeler makaleler icraatlar cahilce kalacaktır.  (Ahmet Özkan TURHAN)
CEVAP:Doğru kendisine faydası olmayanın ne yakınına nede uzağına faydası olur. (Gencehan EROL)
C25:Öncelikle üniversitenin görünümünü değiştirmeye yönelik çalışmalar daha sonra üniversiteye batı illerinde fazla sayıda öğrenci çekilebilir . gölü de turizme acardım. (Gencehan EROL)
C25:Van’ın yer altı ve yer üstü kaynakları ilgili bilim adamlarına araştırtırıp, bunların kullanım alanları ve yararları hakkında geniş bilgi veren bilimsel çalışmaları isterim. Bu veriler doğrultusunda ilgili kurumlarla da irtibata geçerek hem Van’ın doğal güzelliği hem de iş istihdamı konusunda en güzel çözümleri bulmaya çalışırım. Ayrıca belediye olanaklarını da kullanmaya çalışıp çöle benzeyen Yüzüncü Yıl Üniversitesinin arazisini de yaşanabilir bir çevre yapmak için uğraşırım. (Muhammed Vesim KARABIYIK)
C25:elimizdeki sınırlı olanaklarla elimden gelenin en iyisini yapmaya çalışırdım. Veya Van’ın ileri gelenlerini ve zenginlerini sağduyuya davet ederdim. İnsanlar hep doğaya hayrandır.bence bu gizli güzelliklerin ortaya çıkma zamanı geldi. (Özlem ARSLANBOĞA)
C25:Van da rektör olmuş olsam en azından üretemezsem bile üretebilen insanlara engel olmaz , teşvik ederdim, Memleketin selameti için hangi fikir ve görüşte olursa olsun, şayet olumlu ve faydalı ve yaşadığımız topluma katkı sağlayacak bir projenin hayata geçmesi için elimden geleni yapardım. (Nazım ÇOĞALTAY)
C25:Bu önerme doğru bir önermedir.Kişinin kendine bir yararı olmazsa çevresine hiçbir yararı olmaz.Rektör olduğumu varsayarsak ilk önce tüm üniversitede interneti bedava yaparım çünkü Internet pahalı.Daha sonra fakülteler arası etkin bir işbirliği oluştururum.Üniversitemizde fakülteler arasında koordinasyon eksikliği olduğunu düşünüyorum.yabancı makalelere yeterince ulaşmaları için öğrencilere gerekli kolaylıkları sağlardım(yabancı dil öğrenmek isteyenlere ücretsiz ya da çok düşük bir ücretle dil kursları açardım).Öğrenci değişim programlarının yapılmasını sağlar ya da ön ayak olurdum. İLHAN ARAR
C25:Doğrudur çünkü kendine yararı olmayan insanın çevresine de yararı olmaz.Yaralı olmanın uzağı yakını yoktur.Önemli olan insanlığa yaralı olabilmektir.Rukiye DOĞAN
C25:Doğrudur çünkü kendine yararı olmayan insanın çevresine de yararı olmaz.LEYLA KIZILYILDIZ
Doğru;çünkü kendisine bile faydası olmayan birinin başkasına fayda sağlayacağını sanmıyorum.Birine fayda sağlarken diğerine zarar veren bir faydayı(?) konunun dışında tutmakta fayda var. İyiye yönelik her türlü etkinliği halkın da fikirlerini alarak onların ihtiyaçları doğrultusunda üretirdim,üretirdik.    BELKIS AYDIN 
C25:Van Gölü ve tarihi yerler hakkında makaleler ve projeler hazırlardım. EŞREF KANAN
C25:Üniversite içinde ve dışında öğrenciler için yarar sağlayacak onlara faydalı olacak projelere önem verirdim. Sadece öğrenciler için. OSMAN ÇELİK
C25:Bireylerin kendilerini yetenekleri doğrultusunda geliştirmelerini sağlayacak etkinlik olanakları oluştururdum. (ZEYNEP KORUCU)
C25:Doğrudur çünkü kendine yararı olmayan insanın çevresine de yararı olmaz.Yaralı olmanın uzağı yakını yoktur.Önemli olan insanlığa yaralı olabilmektir.    Rukiye DOĞAN
C25:Bu soruya verilecek cevap ise bir insanın kendisine faydası olmasa yani kendi sorunlarını çözememişse çevresinde ki olan bitenden ne haberdar ne de faydalı olabilir.
Rektörlük ve Van konusunda ise Van’ın  koşulları doğrultusunda eğitimi merkeze alarak ihtiyaçlar doğrultusunda proje yapardım. (Celal EŞSİZ)
C25:Her ilin kendince sosyal ve kültürel yaşamları göz önünde bulundurularak değerlendirmeler yapılmalıdır. Ama kaçınılmaz olan bir yön vardır ki bu dini özelliklerdir. Bununla birlikte insanlara gene konuşma sanatını kullanarak neyi nasıl anlatabilip öğretebileceğimizden geçer. Bir şeyi bir halka kabullendirebilmek için kendi çıkarlarımızı ve gelişmeleri istiyorsak onlara hitap edebilmeyi yani doğru kelimeleri seçmeliyiz.  (SERVET AKAY)
C25:Van’ın tarihi yerlerini tanıtmaya çalışır, düzenlemesiyle uğraşırdım. Elimizdeki güzelliklerin kaybolup gitmesini önlerdim. Semiha EROL
C25:Rektörlük, büyük sorumluluk gerektiren bence kutsal bir görevdir. Ancak toplumumuzun yegane problemi olan güzel ahlâk ve adil olmayan düzen probleminden dolayı bu görevde olmak istemezdim. Ama! İllede olmam gerek olsaydı yapacağım bütün işlerde adaletli olmaya çalışırdım. Hak yememeye çalışırdım. Devletin malı deniz, yemeyen domuz kuramını çürütmek için elimden geleni yapardım. Zaten bunları yapmış olmam Van ilinin gelişmesi için büyük bir etki yaratırdı.(Emrah GÜRCAN
C25:Bence Van’ın en büyük sorunları; eğitim, sağlık ve istihdamdır. Mesela eğitim sorununu çözmek için Üniversitemizin eğitim fakültesi hocalarında Van ilinin eğitim olanakları hakkında bir rapor yazmalarını isterdim. Rapordan çıkan sonuca göre öncelikle Van’da eğitimle ilgili olan tüm Sivil toplum Kuruluşlarının işadamlarını harekete geçirirdim. Van için bu şekilde bir eğitim modeli tasarlardım.  Sorunların çözümü istenilen seviyeye geldiği zaman bu modelin ülkemiz genelinde yaygınlaştırılması için çaba sarf ederdim. Sağlık konusuna gelince. Buda aslında sadece Van iline ait bir sorun değil. Ülkemizin genel bir sorunu. Burada bence öncelikle yapılması gereken  ki yapılma üzere tüm vatandaşlarımızın bir sağlık güvencesine sahip olmasını sağlamak bu sağlık Bakanlığı’nın Internet adresi veya on-line olarak doktorların direk bağlanabileceği bir Internet adresi olabilir. Daha sonra doktorlara bir kullanıcı adı ve şifre verip o hastaya ait sadece hastalıklarıyla ilgili bilgilere ulaşmasını sağlardım. Bunlarda yetersiz tabi ki.  Bu seferde insanların sağlık hizmetlerine ulaşamama veya doktora gitmek istememe gibi bir sorunları ortaya çıkmakta. Bunun içinde köy imamlarını ve köy öğretmenlerini belli bir sağlık eğitiminden geçirdikten sonra görev yaptıkları yerde insanları sağlık hizmetinden  yararlanmak adına teşvik edici olabilirler. İstihdam konusuna gelince buda eğitim gibi sağlık gibi ülkemizin genel bir sorunu bu konuda yine en büyük sorumluluk devlete düşmektedir. Devlet mevcut iş piyasasına göre eğitim sistemini yeniden yapılandırırsa  ucuz enerji kaynakları bulunabilirse vergilerde istenen seviyeye çekilirse istihdam oranı artar diye düşünüyorum. Mahmut KARA
C25:insanların önce kendilerine yararlı olmalıdır daha sonra yavaş yavaş çevreye doğru yayılarak yardımcı olmalıdırlar. Çünkü kendisine yararı olmayanın çevresine de yararı da olmaz öncelikle kendisinde var olmalıdır ki çevresin de olaşabilsin. Rektörlük konusuna gelince öncelikle Van’ ı en iyi şekilde tanıyarak işe başlardım yapmam gerekenlerinde çok iyi düşünerek ve tasarlayarak sonra da sorun oluşturmayacak şekilde projeler üreterek hayata geçirirdim.    Kazım KOÇ
C25:ilk yapacağım şey araştırma görevlisi almada torpil kabul etmeyeceğim. İkinci olarak derste yeterli başarıyı gösteremeyen öğrencinin geçmesi için hocaya baskı yapmayacağım yani rüşvet ve torpil kalkınca iş ehline kalmış olur. Bir tek makalesi bulunmayanlar değil prof. Doç. Olmasına Dr. olmasına dahi izin vermezdim. Yolsuzlukta engellenmişse her şey çözüme kavuşmuş demektir. Saadet POLAT
C25:Doğrudur. İnsanın kendisine yararı olmazsa başkalarına yardım ederek sadece kendini yıpratır. Ve bir gün gelirki çevresine de zarar vermeye başlar.
Van’ın toprağını daha çok nasıl verimli hale getirebileceğim hakkında araştırmalar yapar ve buna ilk önce kampus alanından başlardım. Ayrıca Van Gölünü daha çok nasıl bir işlevsellik kazandırıp milletin yararlanmasını sağlayacak araştırmalar yapar ve bunları tüm herkesin görebileceği bir duruma getirirdim. M.Emin ERDEM
C25:Van’ın değerlendirilmeyen bir gölü, tarihi turistlik yerleri,inci kefalı ve daha bir çok doğal güzellikleri var. Her şeyden önce bunların göze hitap edecek şekilde düzenlenmesi çevresine sosyal imkanların kurulması sağlanıp  en önemli şey olan tanıtımın reklamın yurt içinde ve dışında etkili bir şekilde yapılmasını sağlardım. Çünkü reklamsız bir mal elde kalır inancındayım. Serkan KÖROĞLU
C25:Yeşil bir Van için el ele
Kış sporlarını geliştirmek için çabalardım.
Van gölünden yararlanmaya çalışırdım. Yusuf ATEŞ
C25:İlimizde, sosyal ve kültürel alanların varlığı olmasına rağmen; bu alanlarda yapılan etkinlikler,oldukça sınırlı bir kitleye sahip ve bu kitle, diğer insanları çekebilecek hiçbir girişimde de bulunmuyor. “Kimse, bahçemizdekileri görmesin diye duvarları yükselteceğimize, bahçenin duvarlarını kaldırıp; çevremizdekilerin, yeni bahçeler yapmaları için bahçemizi örnekleştirmeliyiz.” Mantığıyla,  bu tür sosyal ve kültürel etkinliklerin, toplumu cezp edecek bir yapıya sahip hale gelmesi için çeşitli girişimlerde bulunurdum ve bunu da, bir rektör olarak; yörenin en etkili alanı olan üniversite potansiyelini kullanırdım.
Ve belki, soruyla (Van) ilgisi yok ; ama, hep söylemek istediğim bir şey daha var..(tabi bunu yapmak,rektörün elindeyse) Özellikle “sınıf öğretmenliği” bölümüne, her dönem bir staj dersi konulmalı bence…Bizden, yaparak-yaşayarak öğretmemiz isteniyorsa; bunu, bizlere, yaşatarak ve yaptırarak öğretmeliler… FTT dersinin , bunu yeterince başarabildiğini düşünüyorum.Van’ın,özellikle coğrafi açıdan, müthiş bir çekiciliği var aslında. Karasal iklim bölgesinde olmasına karşın, denizel iklimin görülebildiği nadir alanlardan biri. Bu tür bir özelliğin,  vazgeçilmez bir fırsat olarak değerlendirilip; yörenin, ekonomik olarak gelişimine büyük katkıda bulunacak olan turizm etkinliklerine önemli ölçüde yer verirdim. Üniversitemizde, Turizm ve Rehberlik diye bir bölüm yok; ama, böyle bir bölümün açılabilmesine büyük bir öncülük olabilecek bu alanlardaki çalışmaları üniversite olarak üstlenirdim. Diğer büyük üniversitelerin –özellikle işletme bölümü öğrencilerine yönelik-oldukça tutarlı iş imkanları bulma çalışmaları var. Bizim üniversitemizde ise,bu bölüm, “bahar şenliklerinde en güzel eğlenen bölüm “olmaktan öteye gidemiyor. Bence, Van’daki, mevcut işletilebilir alanlarda, üniversitenin bu ve benzeri bölümlerinde okuyan öğrencilerine çalışma yapabilecek imkanlar tanırdım. Eğer, bu tür işletilebilir alanlar yetersizse; üniversite adına, projeler geliştirir; ve bunu gerçekleştirirdim. Tabi bu tür çalışmalara,vakit bulabilirsem…. Öyle ya,bu tür çalışmalar elbette ki ihalelerle olacaktır. (!) (AYTAÇ BİLDİRİCİ)
C25:Van ilinin tüm yönlerinden bir analizini yaparak ne gibi sorunlarının olduğunu saptardım. Bu sorunların nedenleri belirlendikten sonra yerel yönetimler ile veya bağımsız olarak bu sorunların giderilerek refah düzeyinin artırılmasına çalışırdım İ.Halil KAYA.
C25:Özellikle kampusun alt yapı sorunu, dayanıksızlığı ve sosyal aktivitelerin sınırlı olmasıyla ilgili projeler hazırlatıp uygulardım ve Van ilinin bölgesel sorunlarıyla ilgili eleştirel bir makale yayınlar ve valinin onayına sunardım. Çiğdem BOZDAĞ
C25:Van ilinin kalkınması için projeler hazırlardım.  Rukiye DOĞAN
C25:Doğru bir önerme. Çünkü her birey için ayrı ayrı düşündüğümüzde böylesine yakından uzağa doğru genişleyecek olan bu anlayış zamanla tüm insanlığı kucaklayan bir yapı halini alır.  Herkesin kendisi ve toplum adına kademeli de olsa bu yararı gözetmesi oldukça faydalı olur. Van’ın kültürel dokusunu ve doğal dengesini tahrip etmeye neden olmayacak düzenlemelerle turistik, ticari açıdan tanınmasına ve tanıtılmasına katkı sağlamaya çalışırdım. Cahit AYYILDIZ
C25:Van’ın çok büyük bir turistlik potansiyeline sahip olması hasebiyle bu konuya dikkat çekerek bu potansiyelin etkin bir şekilde kullanılmasını sağlarım. Örneğin Edremit’ten kampusa kadar sahil boyu bir yol ve ağaçlandırma- yeşillendirme projesi sunarım. Van kampus arası bir tramvay projesi, Van gölünde su sporları projesi, Van gölü çevresi
esindeki yerleşim yerlerine feribot seferleri projesi, gibi konularda fikirlerimi beyan eder bunlarla ilgili çalışmaların yapılması konusunda yetkimi kullanırım.
Muhittin DEMİR
C25:Öncelikle Van ilinin doğal hayatına uygun projeler üretmeye çalışırdım ayrıca Van’ın çevre problemlerine eğilirdim ve alt yapı sorunlarını halletmeye çalışırdım ve Van’ın doğal güzelliklerinden daha fazla faydalanmayı düşünürdüm. M.Can ÖZBAY
C25:İnsanların çevreye ve diğer her şeye faydalı olmaları önce kendilerinde başlar.bu yüzden insanlar kendilerini her konudan bilgilendirilmelidir. Ve kendilerinden başlamalıdır.İlin üretimlerini artırmak içinse –tabiri caizse – bir yumruk olmalıdır. M.Vasfi YURĞUN
C25:Doğrudur,çünkü iğneyi önce kendimize daha sonra başkasına batırmalıyız.Olanaklar dahilinde Van iline yakışır bir şekilde gerekli bütün çalışmaları yapardım. . A.Vahap ASLAN
Doğrudur. Çünkü insanların  kendileri ve kendileri dışındaki insanlara yararlı olmaları doğalarının bir gereğidir. Rektör olsaydım herhalde ilk yapacağım öğrencilerin sorunlarıyla ilgilenmek olurdu. Öğrencilere görünmeyi ihmal etmezdim.kampusun çevre düzenlemesini yapardım. Bilimsel bilginin gereği olan makaleleri hem kendim üretir hem de başkalarını üretmeleri konusunda teşvik eder elimden gelsin desteği verirdim.   Sıracettin ADIGÜZEL
C25:Birey üreticiliğiyle önce kendisi ve yakın çevresine yararı dokunmalıdır. Ancak o zaman üreticiliğin bir anlamı olur. Ben öncelikle kendi üniversitemin öğrencileri için faaliyetlerde bulunurdum. A.Hekim KUTLUK
C25:Belki salt anlamda faydalı olmalıdır demekten ziyade zararsız olmalıdır dersek daha yerinde olur diye düşünüyorum. Eğer bir yerin en yetkili şahsı olsaydım istemekten ziyade yapardım diye düşünüyorum. Tabi ki bu karşı taraf sorumsuz olacak anlamına gelmez. İsmail AYDOĞDU
C25:Eğitim kurumlarının hemen hemen  tek  ve lider gücü sayılan rektör,Van ili için, oldukça belirleyici, önemli şeyler yapabilir.
Bunlar:
-Eğitimin derecesini bir üst seviyeye çıkarmak.
-Yörenin kültürel yetersizliğini ve olumsuz yaşam biçimlerini iyileştirmek.
-Üniversiteyi halka açmak.
-Üniversitenin yaptığı çalışmaların günlük yaşamdaki pratiklerini Van halkına bire-bir göstermek.
-Üniversite öğrencilerinin bağımsızlık ve bilim yuvası diye nitelendirilen bu yerde, gerekli özgürlüğü hissedip; çalışmalar yapmasını sağlamak.
-Üniversite için ayrılan ödeneği,son kuruşuna kadar faydalı, üretken çalışmalar için harcaması.
-Öğretim elemanlarına gerekli istihdamın sağlanarak; üreten insanlar olmasınısağlamak.(YILMAZ CAN)
C25:  Öncelikle Van Gölü ile ilgili projeler yapar kampus alanını yeşillendirirdim.
Öğrencilerle ile halkı bütünleştirirdim. (M.Emin Aras)
C25:Doğrudur.kendisiyle barışık yani kendisine yararı olmayanın topluma yararlı olması mümkün değil.Örneğin çeşitli arkadaşlarına çeşitli nasihatlerde bulunan bir insanın başta bunları kendisine kabullendirmesi gerekmektedir. Bir üniversite ne kadar öğrencisinin kalitesi ve öğretim elemanının başarısıyla vazgeçilmezliği tartışılıyorsa bir o kadar da bulunduğu şehirle de sosyal anlamda bir bütünlük içinde olmak durumundadır.Van’da ben bunun eksikliğini hissediyorum ve bunu çözmek üzere çeşitli birimler oluştururdum.  Zeki ASLAN
C25:Van ili doğal güzellikleri yönünden zengin bir yer Van Gölü için yapılacak çok şey var üniversitemiz göl kenarında yani üniversite yararına kullanılabilir. Kezibe ÖZDEL
C25:Van Gölü için yeni projeler üretirdim. Kampus alanının düzenlenmesi ve ağaçlandırma faaliyetleri başlattırırdım. Van’da bulunan doğal kaynakların hayata geçirilmesi ile ilgili makaleler yayınlardım. . (Yahya TORİ)
C25:Öncelikli olarak Van’daki tarım, sanayi, hayvancılık.vb alanlarda neler olduğu bunların gelişimi için projelerin hazırlanmasında katkıda bulunacağıma inanıyorum. Ayrıca özellikle ziraat ve veteriner fakültelerinin ilde gerekli çalışmaların yapılmasına katkıda bulunurdum.( ilin ekonomisi tarım ve hayvancılığa daha çok dayandığı için.) Aytekin DAŞBURUN
C25:Evet katılıyorum insan önce kendisini ve çevresini iyileştirmeli.  Fuat TANIŞIR                
C25:Doğrudur,çünkü eğitimde, boşu boşuna yakından uzağa ilkesini bize öğretmediler. Zaten işin aslına bakacak olursak doğru diye tabir ettiğimiz durumları yakınımızdakilere kabul ettiremedikten sonra uzaktakilere kabul ettirmemiz mümkün değildir. Van’a gelince öncelikle eşsiz güzel olan gölünü turizme kazandırmak için medyadan yardım isterdim. Daha sonra tarihi ve turistik yerleri için aynı çalışmaları yapardım. Bir makale de yazacak olsaydım herhalde başlığı şu olurdu: Eşsiz Güzellikleriyle Van... Hamdullah KUŞMAN