29.A-Aklını terk edenler başak yerlerine ve şeylerine (nefsani şeylerine) dayalı, düşünce, iş ve hayat üretirler.
B-İnsanları tanımanın  bir ölçüsü de  ürettiklerinin, davranışlarının, eylemlerinin, düşündüklerinin hangi ahlak tipine/tiplerine/ölçülerine ve hangi sanal araca/araçlara dayalı olduklarını doğru okumak yada  bakarak-ilişkilendirerek onların hakkında bilgi sahibi olmakla ilişkilidir. Önermesinin eksiğini gerekçeli tamamlayınız.



C.29.A.Hayatını helal olmayan yoldan yada şeylere dayalı olarak kısa yoldan  belli bir seviyeye gelmek istemeleridir.

        B.Doğrudur fakat o kişinin inanç değerleri aile yaşantısı toplum ve kendi değer yargıları da göz önünde bulundurulmalıdır.Melek VİDİNLİ

 

C.29.A.aklı ile düşünenler de buna uygun düşünce,iş ve hayat üretirler.

B.Çünkü insanın davranış, düşünce ve eylemleri sahip olduğu ahlaka göre şekillenir tıpkı islam ahlakına sahip olanlarının davranış ve düşüncelerinin buna bağlı olarak  terbiye edilmesi gibi.Filiz SÖYLER

 

C.29.A. Aklını terk edenler bunun yerine nefsin doyumsuz isteklerine dayalı düşünce, iş ve hayat üretirler. Ve bu doğrultuda sağlıksız bir yaşam sürerler.

B. Önerme doğrudur. İnsanları tanımanın bir yolu da eylemlerinin, davranışlarının, ürettiklerinin hangi ahlak tipine göre olduğudur. Bu vesile ile fikir sahibi olabiliriz. Çoğu insanın tercih ettiği müzik, film, siyasi düşünce gibi olgulardan ahlakının ne yöne tecelli ettiğini tahmin etme şansımız olabilir. İlknur ERTAŞ

 

C.29.A. Örneğin gözünü para hırsı bürüyen bir insanın her şeyi para olur. Bu doğrultuda hayatını, işini, düşüncesini düzenler. Merkezine parayı koymuştur ve onu kazanmak her şeyi yapar.

B. İnsanlar düşündüklerini yansıtırlar, düşündüklerini yaşarlar ve ahlaklarına göre giyinirler. Böylece onları tanıma bir yere kadar mümkün olur. Ahlaklarını düşünce yapılarını tanıyabilme fırsatı doğar. Onlarla biraz vakit geçirince de % 99 o insanin fikrinin, zikrinin ne olduğunu öğreniriz.  Mehmet Sait DEMİR

 

C.29. A. Aklını kaybedenler yada kullanmak istemeyenler;sadece nefisleriyle hareket ederler ve kendilerince iş yapıp hayat sürdüklerini zannederler.Halbuki bunların hayatı esfeli safilin derecesindedir.

         B. Hiçbir insan hakkında tam bir fikre sahip olmamız mümkün değildir.Çünkü insan iç hayatı itibariyle öyle şeyler yaşarlar ki bunu kimse bilemez.Görüntü çoğu zaman aldatır.Merve ÜREN

 

C.29. A.  Aklını terk edenler tenperver insan olup çıkarlar.Nefisleri  doğrultusunda hareket ederler.Hayvani yaşamaya başlarlar.

         B. Yaşantılar ve hayat akışı onun hiç ahlakına yansıtmadığı tutum ve davranışlarını ortaya koyabilir.Sümeyra YILDIRIM

 

C.29. A. Akla uygun olmayan davranışlar farklı ve güzel ahlaka uzak bir hayat düzenler. İnsanlar aklını ve mantığını en uygun şekilde kullandıklarında hayatlarında güzel ahlaka uygun iş üretirler. Peygamber ahlakına uygun düşünen insanlar hayatlarında daha uygun işler düzenler ve üretir.

          B. İnsanları tanımak, onların yaptığı işlere bakarak yorumlamaktır. Peygamber ahlakına uygun işleri yapanlar kendilerini tanıtmayı iyi bilir. Uygun işleri yapabildiklerinde çevrelerine iyi enerji yayarlar. İnsanları tanımak yaptıkları işlerden belli olur. İyi, belirgin, akla uygun işler yapanlar kendilerine iyi işler depo ederler. Esra ENGENÇ

 

C.29.A.Doğru bir önermedir.

B.İnsanları yapmış olduğu tercihlerine göre değerlendirip bilgi sahibi olabiliriz. Mahsun İLHAN

 

  C.29. A. Aklını terk edenler düşünemezler. Ancak ahlakını terk eden insanlar bunu yapabilirler.

           B.  Aslında insanlar kıyafet ve yaptıkları hareketlere göre yorumlanamazlar. Para ile imanın kimde olduğu belli olmaz. Pınar TUFAN

 

C.29. A. Tabi olarak insan eksikliklerini tamamlamaya çalışır

          B. İnsanlar doğdukları andan itibaren öğrenme çabası içindedirler ve bu bilgilerini anlama Kabiliyetlerini hayatın değişik evrelerinde yaptıkları işlerde ortaya bırakırlar örneğin İslam hamuruyla yoğrulmuş bir inşaat mühendisi lavaboları kıbleye dönük yapmaması gibi Medine KOYUNCUER

 

 

 

C.29. A. Aklını edepsizliğinden ötürü kontrol edemeyip veya güzel ahlaka göre duygularını beslenmeyen kimseler tamamen nefsine eseri olup kötü ameller yapar ve ona göre de yaşam tarzlarında ilkel düşünce,iş ve hayata yansıtırılar toplum içinde.

         B.Onların iç dünyasına yönelmek  lazım .Zaman zarfında onların her bir boyutunda ruhen olarak neye inandığı veya hangi ahlak biçimine sahip olduğu onu insani hallerde(merhametlik,iyilik,sadakat,zekat) bakmak  lazım.
Murat KOÇAK

 

C.29. A. Aklını kullanmayan insanlar hiç bir şey düşünemezler. Buda kendilerini doğru yolda çıkarır. Böyle olunca saçma sapan şeylerle uğraşırlar. Buda kendilerine ve topluma hiç faydalı değil.

          B. İnsanları yaptıkları ve düşündükleri ile değerlendiririz. Bu düşüncelerini ahlak çerçevesi içerisinde gerçekleştirmelidir. Ancak böyle insanlar değer görür. Ayrıca bu insanlar kesinlikle teknoloji ile iç içe olmalıdır. Gülçin DİLBER

 

C.29. A. Aklını terk edenler doğruyu yanlışı,iyiyi güzeli birbirinden ayırt edemediği için o anki isteklerine göre hareket ederler.

         B. İstisnai durumlar söz konusu olabilir.Bazı insanların davranışları düşünceleri ahlaki yapısıyla bağdaşmayabilir.Özünde farklı yaşantısında farklı olabilir.Pınar AKSAKAL

 

C.29. A.Önermede başlı başına bir yanlış var. Düşünceden yoksun insanlar için geçerli.

      B.İnsanlar hakkında bilgi sahibi olmak için genellemelerden uzak durmak gerekir.Ön yargıdan  uzak bir yaklaşım sergilemeli.İnci ÇETİNKAYA

C.29..A.Aklını yitiren düşünce üretemez iş hayatında bir verimlilik sağlayamaz

B.Ahlakına bakarak yorum yapamayız çünkü kendi ahlakını kendi davranışlarını yansıtmayabilir.Sultan BAYSAL

 

C.29.A.İnsanı hayvanlardan ayıran şey akıldır. Aklını terk eden insanlar hayvani şeyler yaparlar.

B.Tabiî ki insanları en iyi yaptıklarından tanıyabiliriz. Uyruğu, kişiliği ne olursa olsun insanlar yaptıkları işlerle tanımlandırılmalıdır. Sara BATMACI

 

C.29.İnsanı diğer varlıklardan ayıran en büyük özellik aklını kullanabilmektir. Aklını terk eden de bir nevi hayvanların seviyesine düşerek nefsanî duygu ve düşünce bataklığına dalar. Yakup YAPAR

 

C.29. A. Akıl bir toplumun erdemleşme, gelişme biçimidir. Tabi ki bir tohumun gelişmesi için uygun toprak ortamının olması, mineral maddelerini sağlanmadıkça tohumda gelişim beklenemez. 

      B. Düşüncelerin ahlak çerçevesinde yoğrulması gerekir eğer olmazsa bu kavramaları gidişatı yaşamsız bir hayatta ahlaksız bireyler ortaya çıkmış olur. Mehmet BULUT

 

C.29.A.İnsan eğer aklını terk ederse bu sefer nefsinin ve duygularının esiri olup ahlakının ve aklının dışına çıkıp liyakatsiz  şeyler yapabilir.

B.Eğer bir insanı tanımak istiyorsak onun çıktılarına bakarak yorum yapabiliriz. Bir arkadaşımız kötü bir harekette bulunduğunda onun hareketi hangi ahlak tipine uygun buna bakmalıyız. Bu şekilde onu tanıyabiliriz. Ülkü KILIÇ

 

C.29. A. İnsan aklını terk edince nefsin esiri olur ve kişi hayatını buna göre yönlendirir.

         B. Bu insanların iç dünyalarını bilmediğimizden net bir sonuca varamayız. İnsanoğlu bazen düşüncelerinin ve davranışlarına zıt kararların imza atabiliyorlar. Örneğin dürüst birinin menfaatti için yalan söylemesi. Abdullah TURAN

 

 

 

C.29. A. Aklın yitirilmesi yada terk edilmesi sonucu hayatta yaptığı hiçbir şey doğru olmaz. Her zaman bir şeyler eksik olur. Bu hayatın her evresinde hissedildiği gibi iş hayatında da bariz bir şekil de görülür.

         B. Bir insanın nasıl bir yapıya sahip olduğunu anlamak için kişinin toplum içinde veya tek başına iken yaptığı ortaya çıkardığı veya sergilediği hal ve davranışlardan o kişinin nasıl biri olduğunu anlarız. Güzel ahlaklı insan toplum için de oturmasını kalkmasını bilen ne konuşacağını ve ne zaman konuşacağını bilen insanlara saygılı insanlara hak ettiği değeri veren kişidir. Murat ÇİÇEK

 

C.29. A. Aklını kaybeden insanlar ancak ve ancak sahip olduğu akıl kadar iş yaparlar.

         B. Tanımadığımız insanları dışa vurdukları hal ve hareketlerine bağlı olarak onların nasıl biri oldukları hakkında yorumlarda bulunabiliriz. Fatih ELÇİ