Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalı                                  Van Gölü Havzası Sanal Herbaryumu

FEN TEKNOLOJİ VE TOPLUM Ders Notu (2006), FTT Beyin Fırtınası Soruları - ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ I DERS NOTU Doç.Dr.Nasip DEMİRKUŞ (Ocak 2006)


XLVIII SORU:Yunus Emre; bu asır yaşasaydı, dilenci olurdu. Önermesi doğrumudur? yaşadığı asrın değerleri ve bu asrın değerleri nasıl insan tipini ortaya çıkartmaya meyillidir? Dünyanın sorunlarıyla ilişkilendirmeye çalışınız?


C.48: evet dilenci olurdu hatta dilenciden bile öte olurdu. Yaşadığı dönemin değerleri onu insanlığın tanıdığı yunus kılmıştı. Oysa günümüz insanı yalan ve kandırmacasının üzerine bir yaşam kurduğu için Yunus Emre’yi yutar ve yok ederdi.dolayısıyla Yunus, Yunusluğunu ortaya koyamaz ancak bir dilenci olabilirdi. Abdulkadir SÜRÜCÜ
C.48: Bana göre pozitif bilim ve evrensel ,insan siyasilere yön vermelidir. Lakin tam tersi oluyor.bence birlikte olmalılar[yunus gencel]
C.48: Yunus Emre; bu asır yaşasaydı, dilenci olurdu önermesi doğrumudur? yaşadığı asrın değerleri ve bu asrın değerleri nasıl insan tipini ortaya çıkartmaya meyillidir? Dünyanın sorunlarıyla ilişkilendirmeye çalışınız?
C.48: Yunus Emre'nin söylediklerinin kıymeti o devirde anlaşılıp ve yüzlerce yıl sonra da bize ulaştığına göre bence onun mesajları yine anlaşılacak ve o layık olduğu yerde olacaktır. .(Semra SÜPHANDAĞI)
C.48: Bence yanlış bir düşünce.çünkü burada şairlere ve sanatçılara değer verilmediğini vurgulamak istenmiş.oysa günümüzde şair veya sanatçılar olsun çok büyük bir mertebede gösteriliyor.dünyanın belli başlı sorunları olabilir ama bunları yunus emre ile ilişkilendirmek yanlış bir düşüncedir. (Yüksel ERİBOL)
C.48: Evet dilenci olurdu. Yunus Emre’nin yaşadığı dönemde insanlarda yardımseverlik duyguları gelişmişti, toplumsallık çok iyi bir düzeydeydi, durumu iyi olmayan bir insana komşuları yardım eder ve onun aç kalmasını önlerdi ancak günümüz insan tipine baktığımız zaman bireysellik  ön planda tutulmaktadır. Herkes sadece kendi çıkarına bakmaktadır. Benim rahatım yerinde olsunda komşularım ve diğer insanlara ne olursa olsun anlayışı hakimdir. (Ferhat ÇEPER)
C.48: Doğru olduğunu düşünmüyorum Yunus içinde bulunduğu çağın gereğini yapıp daha ilerde nelerin olabileceğini düşünen ileri görüşlü biri olduğu ve günümüze yıllar öncesinden seslenebilmeyi başardığı için  kendinden sonraki nesiller tarafından yad ediliyor. Böyle bir kişiliğe sahip biri günümüzde yaşasaydı aynı çizgide ilerler ileri görüşlülüğü sayesinde değil dilenci olmak tam aksine toplumun önde gelen bireylerinden olur,birçok kişiye önderlik ederdi. (Ümran ARVAS)
C.48: Böyle bir kanıya kim neden varmış?belki de yaşadığı asırdan daha çok değer görecekti.Yunus Emre gibi değerler her zaman her yerde her asırda kendini ispatlayacak değerlere sahip şahsiyetlerdir.evrenselliği yakalamış bir birey 100 yıl öncede aynıdır,100 yıl sonrada aynı kalacaktır. (Sevil GÜLEŞÇE)
C.48: bence değil. Çünkü Yunus Emre’nin yaşadığı devirdeki değerler evrensel,eskimez değerlerdir. O asrın değerleri güzel ahlaklı insanı amaç görürken bu asrın değerleri daha çok zeki,bilimle uğraşan,değişime açık insanı amaçlıyor. (Tuncay DEMİRADAM)
C.48: Yunus emre yaşasaydı dilenci olur muydu bilemem.Mevlana “BEN OL DA BİLESİN!” demiş.Bir yunus emre olamadan onun dilenci mi köle mi kahin mi siyasi mi olacağını bilemeyiz.Ancak yaşadığı zaman ile çağımız arasında dağlar kadar fark var.Bu asır yaşasaydı bir an önce ölmek isterdi.Ya da akıl hastası olurdu. (Emine TİMUR)
C.48: Yunus Emre güzel ahlaklı, insanları olduğu gibi kabul eden kim olursan ol yine gel diyecek kadar geniş gönüllü bir insandı. Günümüzde güzel ahlak değil sahte yüz, ikiyüzlülük, samimiyetsizlik, işini gör bırak politikası geçerli olduğundan şimdi yaşasaydı kesin dilenci olurdu. Aslında Yunus Emre’nin yaşadığı asırda, bu asırda iyi, doğru, güzel ahlaklı insan tipini ortaya çıkartmaya çalışıyor. Ama insanlar bozulduğu için bu özelliklere sahip insanlar geçmiş asırlarda kaldı. Hayat kavgası insanları böyle olmaya zorluyor olabilir. (Nazlı Gül KUBBA)
C.48: Bu konuda fikir yürütemem. Onların yaşadığı çağ bizimkinden  çok üstün değildi. Asır değişse bile dünyada bir denge vardır. Yüzyıllar geçiyor ama insanların sıkıntıları bitmiyor. (Serdar DEMİR)
C.48: Tabiî ki Yunus EMRE bu asırda yaşasaydı dilenci olurdu. Çünkü çağımızın oluşturduğu insan tipinin bariz özellikleri güzel ahlaktan yoksun ve nefsinin körelmesidir. Güzel ahlaktan yoksun insanlarda çağımızda sorun diye nitelendirdiğimiz her şeyin kaynağı durumundadırlar. Paraya tapmayan, iyi huy, güzel ahlaka sahip insanlarda üzülerek söylüyorum ki, bu kaderi yaşamaya mahkûmdurlar. Yunus Emre’nin yaşadığı yıllarda bir insanın inzivaya çekilmesi çok normal karşılanırdı ama şimdi böyle bir şey olsa o insan deli damgasını yerdi. (Derya KANDEMİR)
C.48: Eskiden insanların içinde bulunduğu toplumda imece usulü yardımlaşma ve dayanışma vardı.Birbirilerini dinleme sonuna kadar var olan şeyleri paylaşma kültürü vardı.Şimdi ise bireyselleşmiş bir toplumda yaşıyoruz.Herkes toplumdan kopuk bireysel yaşam biçimini benimsemiş durumda.Onu dinleyecek az insan olurdu.Ama dilenci olmazdı.Çünkü kimse dilenciye ekmekte vermiyor şuan. (Veysel KACAR)
C.48: Yanlıştır zaten Yunus Emre kendi asrında da dilenci değildi. Kendisini Allah yoluna adamış ,hak bir tarikatın müridiydi.Bu asırda da yaşasaydı aynı şekilde olurdu.(Tuba Seda RONAER)
C.48: Doğru. Bu asrın değeri para. Çünkü, para sadece geçim kaynağı için şart olmaktan çıkmış; insanın manevi değerinin bir ölçütü de olmuştur.  Fakat o asırda manevi değerler daha önemlidir. Erdemli insan tipi yetiştirmek, daha önemlidir.  Para olmadan,insanın hiçbir değeri olmadığına inanan insan tipi ortaya çıkmıştır (Aslıhan KESİCİ)
C.48: bu devirde yaşasa belki hırsız da olurdu çünkü her toplum kendisinden farksız kişilik ortaya çıkarmıyor paylaşım duygusundan mahrum kalan bir milletiz. (Mehmet Hüznü AKKURT)
C.48: Evet dilenci olurdu, çünkü günümüzde maneviyat hep göz ardı edilerek maddiyat ön planda tutuluyor. O asırda insanlık değeri varken bugün para değeri vardır. (Sultan YANIK)
C:Bence çok doğru. Çünkü insanları tiplerini yansıtan toplumdur. Yolsuzluk, dilencilik gibi. (Sevcan ÜLKÜ)
C.48: Hayır katılmıyorum. Çağımızda her ne kadar insanlık dışı faaliyetler rağbet görse de toplumun   Yunus Emre gibi evrensel nitelikli insanlara ihtiyacı vardır.  (Özdemir HINIS)
C.48: Yunus Emre bu asırda yaşasaydı kendi fikirlerini savunacak başka bir yol bulurdu. Kendi zamanın da dilenci olarak yansıtıyordu ancak bu devirde nasıl bir yaşam sunacağı belirsiz…(Mustafa SOYALP)
C.48: Açıkçası bir Yunus Emre’nin yaşadığı dönemle şu anki dönemimizi düşündüğümüzde dağlar kadar fark vardır. Çünkü eskiden manevi değerler, maddi değerlerden daha ön plandaydı ve Yunus Emrede mütevazı hoşgörü ve ahlaktan bunun yanı sıra ilime katkısı bulunan bir düşünürdür. Ancak günümüzde maddi öğeler, şan, şöhret, otorite gibi büyülere kapılan insanlar tabi ki Yunus Emre’yi zamanın dilencisi olarak görebilir.  (Fatma TETİK)
C.48:  Bu çağda yaşasaydı yeniden Müslüman olurdu. Yaşadığı çağın insanları doğru, dürüst, yalan söylemeyen insan tipiydi. Bu devrin insanı üçkağıtçı, yalancı, kendini uyanık sanan insan tipidir. (Abdurrahman ZEBEK)
C.48: Bu devirde yaşasaydı dilenci olurdu önermesi doğrudur. Çünkü yaşadığı devrin değerleri Yunus Emre tipindeki insanları değerli olarak görmüştür. Bu asırda ise böyle insan tipine fazla değer verilmez ve önemli olarak görülmez. Tabi bu değerlendirmeyi yaparken yaşadığımız asrın sorunlarını, değerlerini göz önüne almamız gerekmektedir. (Hayrullah Kuşman)
C.48: Bence yanlış bir düşünce.çünkü burada şairlere ve sanatçılara değer verilmediğini vurgulamak istenmiş.oysa günümüzde şair veya sanatçılar olsun çok büyük bir mertebede gösteriliyor.dünyanın belli başlı sorunları olabilir ama bunları yunus emre ile ilişkilendirmek yanlış bir düşüncedir. (Ümmetullah DEMİR)
C.48: Yaşanan asırların en belirleyicisi insandır insanlık gecen asır dada şu an dada aynı ahlaki derecededir  yani yunus emre gecen asırda neyse bugünde aynı konumda olurdu (Sultan ERDEM)
C.48: Bu önermeye net bir cevap vermemiz oldukça güç ama onun asrının değerleri güzel ahlaklı insan tipini, bu asrın değerleri ise sömürmeye meyillidir.Dünyanın sorunları ne olursa olsun, sömürmek mazeret olamaz.Kendimize yapılmasını istemediğimiz  bir şeyi , bir başkasına da yapmamalıyız.Yunus, güç bela topladığı ağaçların içerisinden birini dışarı atmıştır. Sorduklarında, hatırladığım kadarıyla, “Eğri ağaç bile buraya giremez” demiş. (Murat ÇİFTÇİ)
C.48: Yunus emre elbette baş tacıdır. Ve bu gün yaşasaydı ilim, sevgi, Allah’ın rahmetinin dilencisi olurdu. Günümüz yozlaşmış insanlarının bile hala yunus emere Mevlana ruhunu yaşayan insanlar varsa onlar bu devirde yaşaydılar toplum belki daha iyi bir şeklide olurdu. (İlhan POLAT)
C.48: Doğru değildir çünkü yunus emre bu asırda yaşasaydı bankacı veya benzer bir mesleğin neferi olurdu. İnsanları içinde yaşadıkları ortam şekillendirir. Yeni dünyadaki paraya tapma eğilimi insanların içindeki hırs ve kötülüğü körüklüyor bu yüzden insanlar akıl ve ruhlarının denetiminden çıkarak giderek hayvanlaşmaya başlıyor. (Ahmet Özkan TURHAN)
C.48: Yaşasaydı dilenci olurdu nedeni şuanda herkes yunusluğa özenmiş durumda. (Gencehan EROL)
C.48: kendine sorulsa değilim derdi muhakkak ki çünkü o bir halk ozanıydı. Bu dünyayla bir işi ve amacı olmamıştır. Ama günümüz dünyasında her şey maddiyat ve çıkar ilişkileriyle dolu olduğu için onun ozanlığı pek bir anlam ifade etmez. İnsanlarda aşağılama duygusu yoğun olduğu için de dilenci olarak nitelendirilirdi büyük ihtimal. (Özlem ARSLANBOĞA)
C.48: Hayır yanlış bir önermedir. Bunun bilimsel hiçbir ispat veya açıklaması olamaz. Yunus Emre nin bu asırda nasıl bir çevrede ve hangi şartlarda yetişeceği bilinemeyeceğinden , kaldı ki bilinse bile insanın kişiliğini yalnızca yaşadığı çevre ve koşullar etkilemediğinden herhangi bir yargıya varmak kesinlikle yanlış olacaktır. Fakat çevrenin insanın kişiliği üzerinde etkiyi ele alacak olursak ; günümüz medeniyet ve onun getirdiği fanteziler insalanları duyarsız , ot, sadece zevk ve keyif düşkünü , kaypak, riyakar insan tiplerine meylettiriyor.  (Nazım ÇOĞALTAY)
C.48:
Evet doğru bir önerme.Yunus Emre’nin çağında belki insanlar çok çok akıllı değillerdi ama günümüzdeki gibi çok zeki de değillerdi.Günümüzdeki insanlar o kadar zekileştiler ki artık akıl kullanılmayacak dereceye geldi.Bu da akıl ve sağduyu egemenliğini engelleyen önemli bir faktördür. İLHAN ARAR
C.48: Evet üzülerek söylemek gerekir ki yunus Emre gibi güzel ahlak sahibi bir insan bu asırda yaşasaydı maalesef dilenci olurdu. Çünkü günümüz değerleri ahlaksız insan tipi ortaya çıkarmaya meyillidir. Ve günümüzde maalesef ve maalesef güzel ahlak para etmemektedir.
Mahmut KARA
C.48: Bu asrın insanı daha bilimsel ve gerçekçi(bilgi çağında olduğu için).Bu önermenin doğru olma olasılığı vardır.   Rukiye DOĞAN
C.48: Bu soruyu cevaplayabilmek için Yunus Emre’nin hayatını ve yaşadığı asrın değerlerini çok iyi bilmek gerekiyor. Bu konuda çok ayrıntılı bilgim olmadığı için cevaplayamayacağım. (ZEYNEP KORUCU)
C.48: Ne dilediğini bilen hiçbir asırda dilenmez. (KEZİBE ÖZDEL)
C.48:
Yunus Emre tasavvuf felsefesiyle ilgili düşünceler üretmiştir.Çağımızın koşullarıyla Yunus Emre nin yaşadığı çağın koşullarını kıyasladığımızda Yunus Emre gibilerin dilenci olması kaçınılmaz.Bu asrın değerleri daha gerçekçi ve somut düşünen ,düşüncelerini bilimsel verilere dayandıran insan tipini ortaya çıkarmaya meyillidir.    LEYLA KIZILYILDIZ
C.48:
Bu  asrın değerleri maalesef Yunus Emre’nin yaşadığı asırdan farklı ; Patojen teknoloji üreten insan tipini oluşturmaya meyillidir.Dolayısıyla Yunus Emre bu asırda  yaşasaydı keşfedilmezdi.. Dünyanın sorunları Savaş,menfaatler,hep bana hep bana anlayışı… BELKIS AYDIN  
C.48: Yunus Emre bu devirde yaşasaydı dilenci olmazdı OSMAN ÇELİK
C.48: Yanlış bir önermedir. Ama bu devirde anlaşılmayabilirdi. Eşref KANAN
C.48: Kesinlikle olmazdı çünkü o hakikati elde etmiş bir insandı. O devirde çalışkan insanlar ortaya çıkarken şimdikiler asalak insanlar çıkartmaya meyildir. Dünyanın nice sorunu vardır hangisiyle ilişkilendireyim Kazım KOÇ
C.48: Evet doğrudur. Çünkü, bu zamanda tasavvuf ve yap iyiliği at denize balık bilmezse Halik bilir şeklindeki görüşlerin  pek  değer verildiğini göremiyoruz. Muhittin Demir
C.48: Büyük ihtimalle dilenci olmazdı. Çünkü mükemmel bir şahsiyeti olduğu için kendini olduğu gibi ifade edebileceği ortam bulabilirdi. Ancak yaşadığı çağdaki gibi el üstünde tutulmazdı. Yunus Emre’nin yaşadığı asrın değerleri ile günümüz değerleri büyük oranda çatışıyor. Günümüz insan tipi tabiri caiz ise üç kağıtçı insan tipini ortaya çıkarırken o şahsiyetin yaşadığı asrın değerleri bilime, sanata ilime, alime sahip çıkıyordu. Bu yüzden iyi ki bu devirde yaşamıyor. ( Emrah GÜRCAN )
C.48: Yunus emre Tasavvuf sahibi idi dilenci yakıştırması olamaz. Şuan itibari ile tasavvuf nasıl iş görüyorsa yunus Emrede şimdi olsa idi aynı şekilde davranırdı. Müslüman olmak için fakir yaşamalısın gibi bir anlayış tamamen yanlıştır. Zekatını verdikten sonra istediğin kadar zengin olabilirsin. Saadet POLAT
C.48: Hayır dilenci olmazdı. Görüldüğü gibi insanlar artık müzik piyasasında bir beste ile köşeyi dönerdi. Ama oda keşfedilmeseydi sorun orda başlardı. İşsizler yurdu Türkiye’de işi bulmasaydı zahmetsiz para kazanma olan dilenciliği yapabilirdi. M.Emin ERDEM
C.48: insanlar yaşadığı çağın ötesinde değerlendirmek doğru olmadığı kanaatindeyim. Serkan KÖROĞLU
C.48: Bu önerme kesinlikle yanlıştır. Yunus emre gibi bir duayen eğer bu devirde yaşasaydı ve bir dilenci olsaydı bu ülkede sanattan bahsetmek imkansız olurdu. Yunus ermenin ölümünün üzerinden asırlar geçmesine rağmen  halen anılıyor. O evrensel bir insandır. Yusuf ATEŞ
C.48:
Ben, bizden önceki, bizim yaşamaya tanık olamadığımız dönemler için de, iyi-kötü sayısının birbirine aynı olduğunu düşünüyorum. Dolayısıyla, Yunus Emre bu asırda yaşayamazdı; ama Bush da  Yunus Emre asrında yaşayamazdı. Ve dolayısıyla, Yunus’un asrındaki Yunus’u, bu asırda temsilin yaşatan ve dilenci olmayan insanların olduğunu düşünüyorum.
Yunus Emre, bu asırda yaşasaydı; dilenci olur muydu? Çok zor bir soru…
İnsanlığın, git gide kendisini yok etmeye doğru ilerlediğinin farkındayım. Zaten, Allah, başımıza gelen her türlü kötülüğün, bizim davranışlarımızın sonuçları olduğunu bize bildiriyor.  Yunus Emre’nin asrında yaşayamamış olmamın verdiği bilgisizlikle bu sorunun zor olduğunu söyledim. Yoksa takır takır cevap verirdim. Ama, o asrın, bu asırdan daha iyi olduğunu,  az önce bahsettiğim ,kötülüklerin nedeninin bizim edimlerimiz olduğunu Allah’ın bizlere haber vermesinden ve nihayetinde, kıyameti, insanların kendilerine hazırladıklarını tahmin yürüterek; dünyanın, sabit bir ivmeyle, kötüye doğru ilerlediğini çıkarımsal olarak düşünebiliyorum. Buradan hareketle, Yunus asrının , bizim asrımızdan iyi olduğunu tahmin ediyorum. Ama, iyilik ile kötülük arasındaki oran aynı olmalı. Yoksa, önceki dönemlere torpil  olması akla gelir.O asrın değerleriyle bu asrın değerleri elbette ki aynı olamaz. Ama, yürünen yolun aynı olduğunu düşünüyorum. Örneğin, “Biz dünyadan gider olduk; kalanlara selam olsun” deki ifadeyle, bilimin bugün, dünyadan uzaya gitmek istemesi arasında bir bağ var gibi görünüyor. Yani, dünyayı sevmeme ve ondan daha iyisinin olduğunun varlığını kabul edip ona yönelme aslında her asırda var. (AYTAÇ BİLDİRİCİ)
C.48: Yunus emre bu devirde yaşasaydı herkes ona gerçektende dilenci gözüyle bakardı. Eskiden insanlar dış görünüşe değil kişiliğe ahlaka göre değerlendirilirken, günümüzde insanlar kişinin görünüşüne ve kariyerine göre değerlendiriliyor. Çiğdem BOZDAĞ
C.48: Üzücü de olsa haklılık payı var. Yaşadığı dönem dile getirdiklerinin kutsal sayıldığı bir dönemdi. O asrın değerleri ahlaklı insanları üstün tutar, onaylarken bu gün kurnaz insanlar el üstünde tutuluyor. Dünyada yaşanan güzel ahlak sorununun kaynaklık ettiği tüm sorunların nedeni de bu sanırım. Cahit AYYILDIZ
C.48: Yunus Emre’nin asrında insanlar gelenekçi ve her şeyi güzel ahlakları, dinleri doğrultusunda yapmaktaydılar. Tabi o devirde de her devirde olduğu gibi aykırı insanlar olmuştur. Bu asırda yaşamış olsalar dilenci olurlardı önermesine gelince ben daha çok şunu anlıyorum: Şuanı yaşayan insanlarımız bile bazı gelişmeleri gözardı etmişken ve kabullenemiyorlarken o asrın insanlarının bizim asrımızda yaşayıp da ‘ölseydik de bugünleri görmeseydik’ diye söylediklerini duyar gibiyim her iki asır arasında bir uçurum var , hem inanların hem yeryüzünün hem de teknolojik gelişmelerin kaçınılmaz olduğu bu asır insanları yeri geldiğinde güzel ahlaklarından bile etmektedir yanı iyiye değil kötüye kullanmaya çalışmaları gibi…Servet AKAY
C.48:
Önce şu sorunun cevabını bulmak lazım.Acaba yaşadığı asrın şartlarımı Yunus Emre’yi,Yunus Emre mi yaptı yoksa yaşadığı asra rağmen  mi,Yunus Emre oldu? 
Eğer asrın şartları Yunus Emre’yi,Yunus Emre yaptıysa Yunus Emre’nin bu devirde dilenci olması mümkün olabilirdi.Tersindeyse bu asla mümkün olmazdı.Yaşadığı devrin değerlerini anladığım kadarıyla doğru dürüst adam tipi yetişmeye meyilli iken şimdinin değerleri en basit anlamda iki yüzlü yanar döner insan tipi yetiştirmeye meyilli.   İ.Halil KAYA
C.48: Hayır değildir. Yaşadığı asrın değerleri insanın doğanın dengesini bozmaktan çok onunla paralel bir şekilde yaşamaya çalışmak şeklindedir. İnsan yapısı gereği hep daha fazlasını istemeye meyillidir. Bu meyli onun sürekli yeni şeylere ihtiyaç duymasını ortaya çıkarmaktadır. Bu ihtiyacı gereği de yeni arayışlar içerisine girmektedir. Celal EŞSİZ
C.48: Hayır çünkü o koşullarda düşünce olsun veya manevi değer olsun kendisini ön plana çıkarmıştır. M.Vasfi YURĞUN
C.48: Olmazdı çünkü her ne kadar dünya yaşanmaz hale geldiyse de iyi insanlar hiçbir zaman bitmez zaten bittiğinde de insanların yaşayacağı bir dünya kalmayacak. Tabii  sorunlar bazında çok farklı durumdayız. O günün sorunları bugün olsaydı insanlar buhran yaşardı bu da bizim rahata alışmamızdan kaynaklanıyor. Sıracettin ADIGÜZEL
C.48: Yanlıştır.  . A.Vahap ASLAN
C.48:  Evet doğrudur. O asırda ilim adamlarına verilen değer şimdi ne yazık ki verilmiyor. Bu asrın insanları daha çok sanatçı(şarkıcılık), futbolculuk gibi boş sayılabilecek mesleklere meyillik olduğu söylenilebilir.  (M.Emin Aras)
C.48: Hayır doğru değildir. Çağımızdaki dilenciler sadece maddi kaynak peşindedirler. Yunus Emre anlaşılabilmesi için yaşadığı çağdaki değerleri gibi davranmak zorundaydı. A.Hekim KUTLUK
C.48: Dilenci demek belki biraz radikal bir önermedir ama tuhaf karşılanacağı kesindir. Yunusun yaşadığı dönem ile bu gün arasında çok büyük çatlaklar var.Yunusun kendisi evvela doğrunun ve hakikatin peşindedir.  Bu gün ise insan tamamıyla maddi ihtiyaçlarını karşılamaya yönelmiştir. Tabi ki bu şu an dünyadaki başat sorundur. İsmail AYDOĞDU
C.48: Yunus Emre, bu asırda yaşasaydı, kesinlikle dilenci olmazdı. Çünkü,Yunus Emre’nin yaşadığı dönemi göz önünde bulundurursak; bilimsel hiçbir ilerlemenin kaydedilmediğini, insanların eğitimden yoksun olduğu ve pozitif bilime yönelik faydanın ürünlerinin ortaya çıkmadığı bir dönemdir. Ama günümüz toplumu birçok önemli gelişmeyi arkasında bırakmış ve en sonda kümü latif bir şekilde ulaşmış olduğu toplamda bilgi dediğimiz o değerlerin gerçeğine ulaşmıştır. Bilgi toplumu diye nitelendirdiğimiz bu koşullarda Yunus Emre yaşamış olsaydı, en önde gelen bilgin, kayda değer bir kişilik gözüyle kendisine bakılırdı. (YILMAZ CAN)
C.48: Eğer sizden otorite olarak yararlanılmak isteniyorsa önemli olur ama insanların içerisinde rutin bir yaşantınız var ise bunların pek önemi kalmaz. M.Can ÖZBAY
C.48: Bence doğrudur. Çünkü bu devirde yaşayan insanlar üst düzey fikir sahibi veya din alimlerine gerekli saygıyı göstermiyorlar. Yani işlerine geldiği gibi kabulleniyorlar. Yaşadığımız  asrın insanları gerçek değerlerine sahip çıkmıyorlar. Bu yüzden Yunus Emre gibi ilim sahibi olanlar da bu devir de ancak dilenci olurular.   (Yahya TORİ)
C.48: Evet katılıyorum yunus emre gibi kendini tanrıya ve güzelliğe adamış bir insan her şeyin kapitalizme dayandığı bu asırda dilenci olurdu. Fuat TANIŞIR
C.48: Bence doğrudur.Çünkü yunus Emre’nin söylediklerini çağımıza hiçbir şekilde uygulayamayız. Zeki ASLAN
C.48: Aslında Yunus Emre  kendi asrında da bir dilenci idi.Fakat günümüz insanı ahlaki değerlere sahip, evrenselliğe ulaşmış kişilere eskiye oranla daha az değer vermektedir.(Maddi öğeleri daha ok önemsemektedirler.) Aytekin DAŞBURUN
C.48: Hayır dilenci olmazdı. Zaten böyle bir insana bu yakıştırmayı yapmak  yanlıştır. Yine böyle işlerle uğraşırdı. Büyük ihtimalle dünyada sözü geçe bilecek büyük bir dernek veya sendika kurardı. Bu asır daha çok paraya meyilli insan tipini ortaya çıkarmaktadır. Afrika’da insanlar açlıktan ölürken batılı ülkelerin ve bizim kılımız kıpırdamıyor. Nerde Müslüman devletler... Hamdullah KUŞMAN
C.48:: Hayır, bu önerme doğru değildir; Yunus Emre o dönemin mevcut koşullarına uygun düşüncelere sahip bir insan. Eğer bu asrı yaşasaydı ki bu imkansız, farklı düşünceler içinde olurdu.O dönemin nasıl insan tipi çıkartmak istediğini bilmiyorum ama bu dönem; şu tip insan istemektedir; sözleriyle yaptıkları arasında tutarsızlığı yaşamayan, toplumu bu kaosun içinden çıkartmak, kendi haklarını savunan, farklılıklara sahip insan. İnsanları düşünen dengesizliği ortadan kaldırmak için çaba gösteren ve bunda başarılı insan.Semiha EROL