II-Doğal İnsan(aklı doğal insan):Normal yaşam   için  vahşi doğal yasalarının etkisinde kendini tam kurtaramayan fert - toplum   veya devlettir.Pigmeler, Aborcin, Eskimo… vb. kavimler bu kategoriye girerler.   Doğa yasalarına açık insanlardır.Doğaya emanet yaşarlar. Genel   döngülerin(dijital-sanal, zihinsel, sosyolojik, doğal ve tüm enerji hallerine   ait döngüler) ve Doğal-sosyolojik döngünün bilincinde değildir.Bu   kavimler dünyaya hakim güçlerin merhametinin göstergesi-indikatörü-belirteci   gibidirler. Yardıma muhtaç kavimlerdir. Bu kavimlerin   zamanına, haklarına ve geleceğine;yardım ve yaklaşım insanın/ların ölçüsünü   belirler. 
    
    III-Çağdaş İnsan (aklı asri   insan):Asrına en ideal uyum sağlamaya çalışan veya sağlayan insandır. 20.   yy nin insan tipidir. Bu insan tipi, asrına yoğunlaşmıştır-gününü gün edip   rakipleriyle yarışır.Asırlık kozmopolit fert - toplum veya devlettir.. Bilme   güvenir, ilmi körelmiştir. Genel döngüleri   (dijital-sanal, zihinsel, sosyolojik, doğal ve tüm enerji hallerine ait   döngüler), sosyolojik ve doğal döngü bilinci asırlıktır. Medeniyet dediğinin;   çok işi-dişi var canavar. 
    
    IV-Normal İnsan(aklı normal insan):Doğal ve sosyal döngü ilişkilerinde kendini   bazen amorti edebilen bazen vasatın altında fert - toplum veya devlettir. Bu   insan tipine orta-doğuda daha çok rastlanır.Yaşam döngüleriyle titrek   dengededir. Erozyona ve b üyük doğal yangınlara sebep olmaları nedeniyle doğaya   negatif değer katarlar. Yaşam döngüleriyle negatif-nötr-pozitif dengededir.   Bilim ve ilimi arasındaki titrek-paradoks ilişkilerle çözümler üreterek yaşar.   Tam olarak genel döngülerin(dijital-sanal, zihinsel,   sosyolojik, doğal ve tüm enerji hallerine ait döngüler) bilincinde   değildir. Sosyolojik ve doğal döngü bilinci henüz gelişmişitir.   Orta doğu, Orta Asya, Afrika ve Hindistan Çevresi kavimleri olup   henüz doğaya zarar verme aşamasına girmiş ve kendine kimi örnek   aldıkları-alacakları bunların geleceğini belirleyecektir. 
  
  V-Evrensel   İnsan(aklı meleği insan):Zihni, doğal çevresi ve beyni ile pozitif   düşünerek doğayı aşabilen fert - toplum veya devlettir. Doğaya pozitif değer   kazandıran varlıklara zarar vermeyen yaşam stilini geliştiren  fert ve toplumlar   bu kategoride yer alırlar.21. yy bilgi-uzay çağı   insan tipidir. Yaşam döngüleri ve genel   döngüleri(dijital-sanal, zihinsel, sosyolojik, doğal ve tüm enerji hallerine ait   döngüler) nötr-pozitif dengededir.Eevrensel insan:yaşadığı ortamda;genel olarak çevresinden başlayarak uzaklar doğru öncelik kuralına dayalı olarak ;kendisini çevresinden insanlığa doğru, verimli, mantıklı ve akıllıca güncelleyen kişidir.1, 2  Önermesinin eksiğini tamamlayınız.
  Evrensel İnsanı Hayvanlardan   ayıran sosyal özgünlüklerden birisi de; giyiminden, davranışlarından ve her   türlü ürettiklerinden başka varlıkların yarar gördüğü insandır. Ya da everensel   insan;giyim ve yaşama şekli ile; başka insanların güzel ahlaki ortak payda duyu   ve duygularını kasten harekete geçiren insandır. Bir kişilik: dikkat ve   ilgilerin üzerinde olmasına mutlak gereksinim duyuyorsa yada çok   hoşlanıyorsa;başkalarının nefsi duyguları yerine ruhi, ulvi ve akli duygularını   harekete geçirecek şekilde;giyim, davranış, eylem ve üretimde bulunmayı tercih   edebilir.İfrat ve tefritin giyimi, davranışları ve eylemleri yerine; normal   olanlarının çevresinde uyandırdığı duygular kişinin toplumsal duygularının ortak   paydasına gösterdiği saygıyı ifade ettiğinin bilincinde olması önemlidir. Yada   giyimiyle, davranışlarıyla ve eylemleriyle;mütevazı, aşırı dikkat çekmemek   toplumsal ahlaki değerlere saygının ifadesidir. Eylemleriyle yokluğunu   sergilemek toplumdan çok kişiyi ilgilendiren özel bir tercihtir. Evrensel   insan/toplum/ devletin bilim ve ilmi arasındaki temel çelişkilerini   çözümlemiştir.  Evrensel insanlar kalben-zihnen  ebedidir; çağdaş ve normal   insan, evrensel insanın yanında, güdük ve çocuksu kalır. Evrensel insan tipinde   idealler ferdi, aklı kurallar geçerli ve gerçekçidir. Parayı araç kabul eder.   Doğal ve sosyolojik döngünün bilincindedir.
  Bu insan tipi henüz yarı   uyanık; çevre, doğa ve sosyal döngü bilincindedir. Savaşlara   karşıdırlar;bilinçli, adil ve haklı globalleşmeyi savunurlar. Geleceği hak edişe   aday insanlardır. Güzel bir geleceği vaat ederler. Mevcut dünya sisteminde   ciddiye alınmadıklarına çok üzülen, gayretli, değişmeye müsait, her millete   serpişmiş güzel insanlardırlar. Henüz münafıklar, hainler bunlara   dadanmadan:fanatiklerine aşılanarak;korunmaya,   gelişmeye, yeşermeye ve yaşayarak onları tanımayı, öğrenmeyi başardıkça baskınca   gürleşecekler.
  
  VI-Gelişmiş İnsan(akli selim insan):Zihni, doğal   çevresi, beyni ve yüreği ile pozitif düşünerek doğayı aşabilen fert ve   toplumlardır. Doğaya pozitif değer kazandıran veya Tüm   döngülere (dijital-sanal, zihinsel, sosyolojik, doğal ve enerji halleri dönüleri   ve diğer döngüler) değer kazandıran insandır.Varlıklara yararlı yaşam stilini   benimseyen/ten fert ve toplumlar ise bu kategoriye girerler. Her koşulda ve   zamanda aranan insan tipidir.Yaşam döngüleriyle pozitif dengededir. Kâinat'taki   Güneş'lerin ve Ak delik'lerin; Dünya'daki kişilikleri gibidirler.Her şeyi ile   örnek alınan insan tipidir. Bu insanlardan ilerisi, Peygamberlerimiz,   velilerimizdir. Bilim ve ilimi arasında çelişki yoktur. Aklı kurallar öncelik   taşır. Kamil insandır. İstisnalar hariç herkes ondan razı ve ona güvenir. Güzel   ahlakın bilincindedir.Yaşam dönüsünde;çevresini, dünya’yı ve   doğa'yı; verimli kullanan ve gelecek nesillere artı değerler miras bırakan   insanlardır. Bu insan tipi;tüm varlıklara sıhhat ve doğanın ömrüne    artı değer   katar.
  VII-Diğer İnsan(aklı meçhul   insan):Yukarıdaki 6 kategoriye girmeyen uzay çağının gelecekteki   gelişmiş ve deforme tüm fert - toplum veya devletleri bu kategoriye girer. 
  
  VIII-Hayvanlar ve Diğer Canlılar(Akılsız   Canlılar);İnsanın dışında, bilmin canlı kabul ettiği tüm varlıklar bu   kategoriye girerler 
  
Bu Gün   İnsanlar: Yaptığı tercih ve davranışlarıyla; ilkel,doğal,çağdaş,normal   ,evrensel ve gelişmiş özellikleriyle harmanlanmış gibidir.Önemli olan; fert ve   toplumların fıtratına pozitif tesir eden, gerçek eğitim-öğretim-yönetim,   sistemlerinin keşif edilip, doğru zamanlama ile kaliteli insan yetiştirmek üzere   uygulamaya konulmasıdır. Bu zor değildir. Çünkü fert ve toplumun değer yargılarına   ait:olanaklar, doğrular ve gerçek teşhis edildikten sonra; tarafsız bir şekilde   fıtratına uygun eğitim ve öğretimle uygulamaya geçirilmelidir. 
 Gelişmişliğin ölçüsü; doğadan daha çok istifade eden, doğayı hortumlayan yöntemler ve teknikler sahip olmak üretmek, veya doğanın dengesini bozan araç ve gereçler üretmek midir? Kıyasını doğru, gerçekçi ve bilimsel yapmamız gerekir. Kısaca;gelişmişliği; fıtratı(örneğin engelli bir çocuk ) ve olanakları ölçüsünde doğal döngülere pozitif değer katmakla doğru orantılı kabul etmek daha akılcıdır.
         Çevrenin ilkel insan sorunu vardır, insanında güzel ahlak sorunu vardır, ahlakında pratik hayatta uygulanmama sorunu vardır. Yine uygulamanın da eğitim sorunu vardır.
Bir toplum güzel ahlaklı insan yetiştirmedikçe hangi sistem olursa olsun hem çevreye hem de kendisine zarar verir. 
EVRENSEL İNSANIN  ÖZELLİKLERİ ŞUNLARDIR 
2. Nesnellik: Olayları, varlıkları değerlendirirken ve yargılarken nesnel ölçüleri kullanırlar. Kişisel önyargı ve beğenilerini buna karıştırmazlar.
3. Zihinsel Esneklik: Vardığı sonuçları, yargıları diğer sonuç ve yargılarla karşılaştırılarak test ederek diğer insanlarla tartışarak en doğru olan sonuç ve yargıyı kabullenmekte güçlük çekmeyen zihinsel esnekliğe sahiptir. Zihinsel yönden hürdür ve saplantıları yoktur.
5. Sentez (Yaratıcılık): Herhangi bir problemin, olayın, olgu ve varlığın hakkında mevcut bilgileri en verimli bir şekilde veri tabanı olarak kullanıp sentez ve analiz ederek insanlara güzel meyve verir. 
6. Ortak Çalışma:Özellikle fen bilimlerinde bir elin nesi var çok elin sesi var.Yani on kişinin bir problemi çözmesiyle bir kişinin çözmesi arasında çok fark var.
7.Doğa ve İnsan Sevgisinin Liyakati: Evrensel insan kendisini doğanın bir parçası kabul eder. Akıllı ve zeki olması nedeniyle gururlu ve kibirli olmaktan çok doğadaki olay ve varlıkları takdir eder hayranlık duyar merhamet eder ve adil davranır. İnsanları sever diğer canlılara merhamet eder. Bu gün sevgi liyakatini hayvanlarla paylaşan kültür gelecekte sevgilerini robotlarıyla paylaşırlar. 
9.Sıra Dışı Düşünebilmek-Olanakları Ölçüsünde Doğru Davranabilmek:İnsanlara zarar vermeyen, sıra - kural dışı davranmak ve düşünmek; topladığı verilerini, varlıkların yararına somutlaştırıp hayata uygulamaktır.
10.Fert ve Toplumsal Açıdan Evrensel olmak.: Ör:Dünyadaki vatanı-milleti-kavmi-kişisel tercih ve yaşama tarzı onun hayatının payını oluşturur. Hayatının paydasını; İnsan - İnsanın yararlı evrensel değer yargıları ve insanı vatanının kâinat olduğunu kabul eder. İnsanı bir beden, milletleri bu bedenin dokuları,  kişileri insan alfabesinin harfi-hücreleri gibi kabullenmek.
11. Varlıkları, Paha Biçilmez Kabul eder: Canlı ve cansız döngüdeki(dijital-sanal, zihinsel, sosyolojik, doğal ve tüm enerji hallerine ait döngüler) her varlığın özgün öneminin bilincindedir. Belki de onun için Afrikalı bir Pigme, Kuzey Kutuplu bir Eskimo, Amazon Ormanlarında bir yerli veya Avustralyalı bir Aborcin; insanın doğal yaşama direnme gücünü ayakta tutan ve uyum sağlamaya çalışan, atasal- askeri gibi görür.
12.Namuslu ve Dürüsttür:Hak edişe özen gösterir ve hazırın zararlarının bilincindedir.
13.Yararlı Değerler Üretmek ve Uygulamak
  14.Gerçekçi Kişilik:
15.Geleceği  Kısmen de Olsa Görür- Varlıklara  Yararlı Şeyler Üretir;Düşünce  sisteminde ve sanal   dünyasında, geleceği görür ve bilir.  Doğadaki varlıklar, süreçler, olgular, bilgiler ve enerji halleri arasındaki;  sabiteler, değişimlerin ivmeleri ve nötrleri bilir. Geçmişte bunlar arasındaki ilişkilerin yerel-evrensel ve sosyal açılımlarının sonuçları arasındaki mantığı asimile ederek;zihinsel operasyonlarla bu verilerden çok bilinmeyen denklemler sistemi ile geleceği görmeye çalışır. Maddi ve manevi olarak varlıklar, onun zihinsel ve bedensel ürettiklerinden yarar görür.
     Hangi buluş-teknoloji ve ürünü insanlığa ne zaman emanet edeceği; yer ve zamanını iyi bilir. Meşhur olmak veya azınlığın yararına; insanlığın bilinç seviyesini aşan veya onlara zarar verecek buluş-teknoloji-ürün ve fikirleri sunmaktan kaçınır.İnsanlara yarar sağlayacak fikir ve buluşlar üretir.Ne yazık ki; bazı bilim adamları vaktinde erken, bazı fikir ve buluşları insanların eline vermekle hata etmişlerdir. Bu evdeki çocukların eline ateşli silahları emanet etmeye benzer. Ör: Atom Bombası, nükleer enerji…vb.1
16.Bilimsellikle güncel yaşar;Çalışmakta olduğu bilimsel konuyu veya çözmekte olduğu bir probleme endeksli düşünerek-yaşayarak bilimselliği özel hayatına güncelleştirmekte-uyum sağlamakta sıkıntı çekmez.
      17.Bilimselliğin içinde; parti  siyasetinin çok yüzlülüğünün bilincinde hareket ederek, parti siyasetçilerine ve siyasilere alet olmaz. Parti siyasetini, pozitif ve samimi bir yelpazeye çekmeye çalışır ve değerlendirir.
Özel Not :
18.Gerçek bilim insanı ve evrensel insan:yaşadığı ortamda;genel olarak çevresinden başlayarak uzaklar doğru öncelik kuralına dayalı olarak ;kendisini çevresinden insanlığa doğru, verimli, mantıklı ve akıllıca güncelleyen kişidir.  1, 2